Никога не е било възможно магистрала „Хемус” да бъде построена до 2024 г. Подобна прогноза е в графата „предизборни обещания”. Това коментира пред Нова телевизия вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов.
Новият поставен срок за завършване на магистралата е през 2027 г. "Не искам да лъжа хората, като им давам неизпълними обещания", заяви Караджов. Трябва да е ясно какви процедури трябва да се изпълнят, когато политиците дават някакви обещания, допълни той.
„Могло е да нарисуват магистрала „Хемус” до 2024 г. Това се прави и в момента, като работата никога не е спирала. Работата по проектирането също не е спирана. Първият участък е почти готов. При втори и трети участък има нужда от преработка, защото е било предвидено първоначално да има тунел, който сега отпада - лошо проектиране. Затова той ще стане догодина пролетта“, обясни още министърът.
Той добави, че има неотчуждени участъци, по които строителство се е извършвало без разрешение.
"Не искам да лъжа хората, като им давам неизпълними обещания. В момента А-то и Б-то на инвестиционните проекти е първо - проектиране, второ - отчуждаване, трето - ОВОС, четвърто - строително разрешение и чак тогава започва строежът. Минимум две години са тези четири стъпки”, категоричен е регионалният министър. И уточни, че тези срокове са посочени от експерти.
Караджов коментира и обещанието на новата власт за построяването на пет моста над Дунав. „Аз не съм обещавал за четиригодишен срок да стане нито един мост. Това е невъзможно. В 4-годишен мандат може най-много да започне строителството на един или повече мостове”, категоричен е той. По думите му 2 години са нужни само за подготовката.
Шест години е минималният срок, без обжалвания, за построяване на един или повече мостове, каза още министърът.
Относно плана за поправката на 3000 км пътища, които трябва да бъдат ремонтирани, Караджов обясни, че в момента се избират критериите по ЗОП и критериите пред фирмите, каквито досега не са поставяни. „За основния ремонт се изисква строително разрешително, което изисква време. Тази година има 1 млрд. лева повече за ремонт на пътища“, обясни той.
На въпрос дали всички процедури и разтеглянето във времето няма да доведат до поскъпване на пътищата, той отговори: „По заварените „ин хаус” процедури вариантът, в който ги спираме, разваляме договорите и правим на ново честни и почтени процедури по ЗОП - означава минимум с още две години забавяне, плюс плащане на 15% неустойка”, предупреди Караджов.
Министърът засегна и отстраняването на Десислава Христова от „Автомагистрали” и обвиненията ѝ, че задкулисието се връща през задния вход. “Документите говорят, че цялата схема с „инхаусите“ е създадена по нейна докладна и с нейно участие в тогавашния борд на „Автомагистрали”. Това е било изцяло под давление на предишните редовни управляващи”, категоричен беше той.