До 2030 г. трябва да бъде изградено трасето през Кресненското дефиле и завършена цялата магистрала „Струма“. Това стана ясно по време на работна среща на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, предаде БНР.
Инж. Златка Петева от Агенция „Пътна инфраструктура“ и регионалният министър влязоха в диалог по темата.
Според експерта от АПИ целият коридор Ориент-Източносредиземноморски – от 1-1 от Видин до Кулата, трябва да бъде изграден до 2030 г. Там попада участъкът от Кресненското дефиле, единственият тесен участък, който не е в строителство.
„С това искате да кажете, че тези месеци са последният влак, който можем да хванем, за да изпълним този ангажимент, коментира Караджов. – Тези няколко месеца ние трябва да развържем този възел и да пуснем магистралата.“
Министърът съобщи, че в средата на годината ще направи нова среща, за да разбере какви трудности се срещат при изпълнението на новата програма на МРРБ.
„Да се хванем за ръце и да оправим пътищата, така че хората, когато излязат на пътя, да правят разлика между участъка, който сме ремонтирали тази година по линия на новата програма, и досегашния път“, призова министърът участниците в срещата, цитиран от Dnes.bg.
Караджов съобщи, че довършването на Софийския околовръстен път е възможен проект, на който трябва да се даде тласък през тази година.
Основен приоритет в програмата е магистрала "Хемус" по линия на текущото поддържане до изготвяне на проект на основен ремонт на съществуващото трасе.
След Великден тунелите "Ечемишка" и "Витиня" ще бъдат приведени към европейските изисквания. Ще се ремонтират и нагърчванията по настилката на магистралата между 12-и и 13-и километър, като ремонти не са правени от годината на строителството на трасето - 1976 г.
По думите на строителния министър магистрала "Хемус" и скоростният път Видин - Ботевград е реалистично да бъдат завършени през 2027 г.
„Двата участъка, които отидоха за 2027 година, да можем да ги "притиснем" да се върнат към 2026-та, да може поне към 26-а година хората да имат цялата отсечка, надява се той. – Между 2025, 2026 и 2027 г. е реалистично да се пуснат различни участъци от магистрала "Хемус", ако предвижданията, които правим, не срещнат допълнителни препятствия – съдебно дело или друго, което да ни забави.“
Гроздан Караджов е категоричен, че няма шанс да бъде спазен срокът магистралата да е готова през 2024 г.
По магистрала "Тракия", освен ремонт при километър 123 в област Пазарджик, ще се прави и локална подмяна на износващия пласт между тунел "Траянови врата" и 66-и километър.
Регионалният министър информира за изпълнението на проекти на няколко очаквани трасета в страната.
За магистрала "Черно море", която ще е дълга около 100 километра, най-оптимистично може да се очаква до края на 2027 г. да бъдат преминати всички етапи, необходими за получаване на разрешение за строеж. Поне пет години ще са нужни и за строителството ѝ.
„Около 3 млрд. лева ще са необходими за трите проекта в цялост – за магистрала Русе - Велико Търново, за обходния път на Габрово с тунела под Шипка и за участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. По новата оперативна програма "Транспортна свързаност" се очаква да получим 1,1 млрд. лева и за оставащите 1,9 млрд. лева ще трябва да се търси финансиране“, обясни Караджов.
Той съобщи, че тунел "Железница" на автомагистрала "Струма" ще бъде готов до средата на годината.
Министърът очаква до 2030 г. да бъде завършена магистралата Русе - Велико Търново, а през 2028 г. да е готов един от тежките пътни участъци у нас - Русе – Бяла.
Няколкостотин сигнала е получил Гроздан Караджов за дупки по пътищата на страната. Готов е списък с отсечки с обща дължина от 3100 км, с които започват първите ремонти тази година.
Във връзка с повишените цени на строителните материали, министърът съобщи, че ще се сформира работна група, която да намери справедлив механизъм за индексация.