Малко над 55 хил. лв. са разпределени на 164 малки розопроизводители от кампанията „SOS Българска роза“. Помощта е по инициатива на сдружение „Българска розова долина“ и цели да компенсира отрицателната разлика между изкупната цена на розовия цвят през 2021 г. и разходите за неговото производство, съобщиха организаторите на кампанията.
Секторът пострада тежко от икономическата криза, като изкупните цени за килограм рози достигнаха рекордно дъно през изминалата година. При себестойност около 2 лева стопаните получаваха 1,50 лв. за килограм.
Трудното положение стана причина сдружение „Българска розова долина“ да стартира дарителска кампания, с която да насърчи малките стопани от Стрелча, Клисура и Средногорието да не изоставят полетата си.
След като разпределиха малко над 55 хил. лв. на стопаните, от сдружението обявиха, че кампанията продължава и през 2022 година, като целите са да се подпомогне процесът по осигуряване на работна ръка за розобера, да се възстановят изоставени масиви в Карловската котловина и Средногорието и да се осигурят по-добри условия на розопреработвателите по време на активния сезон.
„Продължаваме работа с надежда за по-добра 2022 година. Хората ни се довериха, успяваме да се обединим около общи позиции и това ни прави и по-успешни в разговорите с държавата и институциите. Разчитаме и на колегите от другите браншови организации да поддържаме добър диалог и да работим активно заедно по всеки от проблемите на сектора“, заяви председателят на „Българска розова долина“ Владимир Стоянов.
Държавата отпусна средства за розопроизводители и преработватели по две програми през 2021 г., които обаче според сдружението не са били адекватно насочени към нуждите на бранша. Затова през 2022 от „Българска розова долина“ ще настояват за обвързано финансиране на розопроизводителите – на килограм реализиран розов цвят, а не на декар, каквато е практиката до момента.