Тя алармира, че България не само няма експорт-офис, тя дори няма шоу-кейс фестивали.
"Ние, професионалистите, си знаем какво означават тези думи", каза Кондакова и допълни, че трябва да осъзнаем, че по този начин един творец може да бъде забелязан и именно това е пътят на артиста към световните сцени.
Зам.-министърът напомни, че България е напълно непозната. Дори и при два-три жанра, които лесно се изнасят от страната, на артистите не им хрумва да излязат на такива фестивали. Не им хрумва, защото нямат мениджъри, а нямат мениджъри, защото не са осъзнали, че им трябват", обясни тя.
Весела Кондакова посочи, че задачата за структуриране на експортна агенция минава през осъзнаване на потребностите.
"Това не е работа само на Министерството на културата, а са нужни съвместни усилия на Министерството на икономиката, на туризма, на Външното министерство. Това е лице на България. Не говорим само за музика. Експорт-офис може да има и за театър, и за танци. Изпълнителските изкуства са най-подходящи за експорт", смята зам.-министърът.
Тя информира, че такъв опит вече има и даде за пример Полша, в която има експортни агенции.
Зам.-министърът на културата отчете, че до този момент държавата е била пасивна.
„Територията, в която сфери на изкуството навлизат в сферата на бизнеса, са територии непознати за държавата. Надявам се конструктивно да се работи за създаване на агенция или експорт-офис, каквито в страната ни няма", очаква Кондакова.
Музикалният продуцент Геновева Христова-Мъри е убедена, че е необходима и консолидация в арт сектора, що се отнася до отчитане, измерване, т.е. методология, за това по какъв начин се създава музикално съдържание. „Освен това, проблемна тема е и образованието в музикалната индустрия", смята тя.
Христова-Мъри е убедена, че от изкуство трябва да се прави бизнес. „От изкуството трябва да изкарват пари, а не да се придържаме към нашата поговорка „Музикант къща не храни“. Крайно време е музикант да изхранва къща, защото виждаме едни големи примери, при които един музикант храни дори много къщи", коментира музикалният експерт.
Кои са неотложните реформи в културния сектор? Трябва ли да има квоти за излъчване на българска музика в българските радиа или пазарът трябва да бъде двигател? Как работи Законът за авторското право при музикантите? Как се получават приходи от авторски права в музикалния бранш?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.