Предстоят много законодателни промени, които ще принудят инвеститорите да преосмислят начина, по който извършват дейността си. През следващите две години ще има драматични промени в някои сектори заради Зелената сделка. Това прогнозира в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria проф. Виржиния Желязкова, зам.-ректор на ВУЗФ и директор направление "Финанси и финансов мениджмънт" към Лабораторията за научно-приложни изследвания към висшето училище.
Тя обясни, че Зелената сделка ще се отрази на различните норми на възвращаемост върху отделните икономически сектори, върху размера на печалбата, оценката на обезпечаванията, върху стойността на различните активи, които инвеститорите притежават, управляват и създават.
Какво предстои за бизнеса от Зелената сделка? Този въпрос ще постави Висшето училище по застраховане и финанси и Лабораторията за научно-приложни изследвания към него ВУЗФ Lab, съвместно с Българската фондова борса, по време на организираната кръгла маса "Зелената сделка и бъдещето на инвестициите и банкирането" на 26 ноември.
Проф. Желязкова посочи, че банките и инвестиционните посредници имат много важна роля в процеса към зелена икономика.
Тя коментира и как Зелената сделка ще се отрази на банките: "Банките трябва да преработят много свои вътрешни процеси така, че да отговорят на изискванията на Европейската централна банка в тази област и то основно в областта на управлението на риска. Там трябва да се преосмисли цялата философия, цялата концепция за управление на риска. Отделно всички тези промени ще окажат голямо влияние върху клиентите на банката".
На въпрос как ще бъде упражняван контрол спрямо "фалшивото позеленяване" проф. Желязкова заяви, че трябва да се изработят механизми за това да се проверява доколко един проект е зелен или не.
Тя напомни, че стъпка в тази посока е направена от Европейската комисия с въвеждането на т.нар. "таксономия", която на практика казва кои са критериите една дейност да бъде определена като "зелена".
„Това е една отправна точка, която ще се използва от бизнеса, от банките и въобще от всички участници на пазара, за да дадат отговор на въпроса дадена дейност „зелена“ ли е и доколко, коментира проф. Желязкова.
По думите й винаги ще има т.нар. "green washing" – измамно представяне, че продуктите и дейностите на дадена компания са зелени.
Как могат да се контролират устойчивите инвестиции?
Отговорът на този и други въпроси ще научите, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria
Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.