Партии като „Възраждане“ отбелязаха огромен ръст на присъствието си в социалните мрежи, но нито една партия не се противопостави активно срещу пропагандата. Това констатира изследването "Пропаганда и дезинформация в предизборната кампания: основни послания и канали за разпространение" на Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД). За акцентите в предизборната компания, при която медиите не успяваха навременно да отсеят дезинформацията, особено по теми като Covid-19, зеления сертификат и европейския преход към зелена енергия, сподели в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, в предаването „В развитие“, Мартин Владимиров, директор „Енергетика и климат“ в ЦИД.
Той е на мнение, че обществото в България е едно от най-уязвимите от страните в Централна и Източна Европа към чуждестранно влияние, особено в медийния сектор, но няма достатъчно данни дали може да се говори за целенасочена стратегия, например директно от Пекин или Москва, за прокарване на определен тип дезинформация.
„Руски дезинформационни послания и откровена пропаганда успешно стигат до основни медии в страната като първо преминават през по-проблемни групи в социалните медии и не толкова популярни сайтове, които лесно биват „засилени“ от редица неформални групи. В условията на перфектна буря от кризи – Covid, енергийна и политическа – беше по-лесно такава дезинформация и послания да достигнат до най-гледаните и слушани медии в България“, смята експертът от ЦИД.
По думите му пропагандата е била в две основни направления – че Covid-19 е измама и ваксините не са ефективни, и че европейската Зелена сделка е виновна за енергийната криза в момента.
„Редица медии повтарят тезата на Русия, че сделката е неосъществима и е провал“, посочи Мартин Владимиров.
Според него подобни мнения засилват съществуващите идеи в обществото и лесно биват препечатвани и споделяни от големите медии. „Смесването на такива тези с правдоподобна информация засилва недоверието в обществото кое е истината в определена ситуация“, коментира експертът от ЦИД.
Владимиров обясни, че едни от основните заключения на доклада са, че около една трета от българите вярват, че COVID-19 е измислица с цел да увеличи печалбата на фармацевтичните компании.
„Над 40% вярват, че ваксините срещу COVID-19 са опасни или по-опасни от самия вирус. Над 40% смятат, че статистиката за починалите от вируса е нагласена. Шест от десетте най-популярни публикации по темата Covid са с подобно съдържание и идват от ограничен брой профили, като най-популярен е този на доцент Мангъров“, съобщи експертът.
Той отбеляза, че подобна е и ситуацията с темата за Зелената сделка в Европа. „Разпространява се мнението, че прилагането на европейската Зелена сделка и затварянето на електроцентралите ще доведе до режим на тока. Близо 40 на сто от запитаните твърдят, че единствено Зелената сделка е виновна за увеличаването на цените на електроенергията и газа“, разкри още данни от проучванията, записани в доклада на ЦИД, Владимиров.
Той потвърди, че всеки втори българин е съгласен с често тиражирания мит, че при затваряне на въглищните централи ще има режим на тока. В същото време близо две трети от хората продължават да подкрепят построяването на АЕЦ "Белене" и „Турски поток“.
От анализа се разбира, че 45% от българите виждат Русия като единствен възможен спасител на Европа във времена на енергийна криза.
„Очевидно тези послания се повтарят с особен интензитет, защото имат определена политическа цел“, смята Владимиров.
На първо място, сред политическите партии по бързо увеличаване броя на последователите на страниците им в социалната мрежа са "Възраждане" и лидерът ѝ Костадин Костадинов. Той е привлякъл най-много нови последователи от всички кандидат-президенти (над 22 хиляди само за три седмици) и като основна причина е антиваксърската му полемика и въвеждането на задължителен зелен сертификат на 19 октомври, допълни гостът.
В групата от пет националистически партии ("Възраждане", "Алтернатива за България", ВМРО, "Атака" и "Воля"), "Възраждане" получава 95% от всички взаимодействия и 98% от всички новодобавени последователи в тази група.
„В проруското пространство „Възраждане“ става монополист – имаха много добра организирана кампания“, потвърди Владимиров.
Той заяви, че почти няма партия, с много малки изключения, която да говори за предимствата на европейската Зелена сделка.
Трябва ли да бъдат по-активни медийният регулатор и Централната избирателна комисия, когато е засегнато „медийното здраве“? Какви мерки могат да вземат регулаторите и дават ли си сметка партиите за вредата, която нанасят с пропагандата си? Къде е мястото на България, когато е в ход дезинформационна кампания?
Целия разговор може да чуете във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „В развитие“ може да гледате тук.