"За пореден път станахме свидетели на въвеждане на мерки от днес за утре, а властите не осъзнават колко е трудно реализирането и организирането на цялата дейност. Как за един ден да се организира достъпа на посетители, служители и търговците в мола. Сложен процес е и организирането на мобилната лаборатория на входа на търговския център", коментира тя.
В първите дни лабораториите не са имали връзка със специфичен сървър за издаване на сертификат след бързия тест. Това е била причината да има големи опашки пред търговските центрове. Мениджърът даде за пример случаи, в които поради проблеми в системата медицинските лица са писали на бял лист личните данни и резултата на реципиента и това е служило като сертификат за вход.
Лилия Кръстева е на мнение, че трябваше да се даде време на бизнеса, за да реагира. С мерките, по думите й, още през август трябваше да бъде съобщено кога ще се вкарват в действие зелените сертификати, за да се даде необходимото време на хората да се ваксинират или да си извадят сертификат, че са го преболедували. Поради тази причина е имало обекти, които не са успели да отворят, защото не са имали достатъчно служители да го направят.
„Ако се очаква от нас да управляваме тази криза, трябваше да има разбиране", коментира мениджърът.
Кръстева увери, че сега се прави проверка на зелените сертификати на всички входове на мола, както и между връзката с подземието на паркингите и асансьорите.
По думите й това представлява двоен разход за търговския център, при положение че година и половина бизнесът от сектора не получава подкрепа, макар че и по време на пълното затваряне търговските обекти не са работили.
Тя е категорична, че за този бизнес допълнителните разходи водят до още по-големи загуби.
„Има известен пропуск при сканирането на сертификата, защото пропускът е такъв, че може да се влезе и с чужд сертификат. Единствено полицията може да прави проверка на личните документи. Всички се притесняват, защото целият контрол е прехвърлен на бизнеса, докато той се нуждае от подкрепа“, категорична е Лилия Кръстева, която напомни, че заетостта в търговските центрове в цялата страна минава 300 хил. служители.
Как ще се промени организацията за работа при изпълнение на новите мерки? Напускат ли търговски вериги вече моловете? Колко ще загубят търговските центрове от поредните ограничения? Къде ще инвестират моловете заради пандемията?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" можете да видите тук.