Железопътният транспорт играе все по-значима роля в новите глобални схеми на веригите на доставки предвид започналото възстановяване на световната икономика и затрудненията в морския транспорт. Поради това през 2021 г. продължи тенденцията за увеличение на товарните жп превози в България. От началото на годината ръстът е между 8 и 10%. Това съобщи в ефира на Bloomberg TV Bulgaria проф. Симеон Ананиев от Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт.
„Изминалата 2020 г. се оказа най-добрата за товарния жп транспорт в България за последните пет години“, коментира той.
По данни на Националния статистически институт общият обем на превозените товари (вътрешни и международни) е близо 16,4 млн. тона за миналата година. За първото полугодие на тази година обемът е 8,83 млн. тона спрямо 7,81 млн. тона за същия период на миналата година 2020 г.
„ЖП товарите ще продължават да нарастват в следващите години предвид промените във веригите на доставки, прогнозира проф. Ананиев. – България не е страна, която генерира много товари, но ние сме транспортно-логистичен хъб. Две от важните направления в посока изток-запад може да минат през България. Ако успеем да използваме това, ще дадем тласък на икономиката“.
Той посочи, че 10 хиляди товарни влака са стигнали от Китай до Европа за първите осем месеца на годината, което е ръст с 32% спрямо същия период на 2020 г.
Според Симеон Ананиев България може да се възползва от ръста на превозите от Китай, но за целта администрацията трябва да помага на бизнеса, както и да се концесионират пристанищните терминали.
„Вече десет години фериботният комплекс във Варна не се използва. Концесионирането му с участието на международни компании ще насочи към България част от товарите от Китай“, очаква експертът от Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт.
Той напомни, че нарастващото значение на жп транспорта води и до засилено търсене на товарни вагони и локомотиви, като не е изключено да се стигне до недостиг както при морските контейнери.
„Действащите български заводи са затрупани от поръчки и дори се обмисля възраждане на производство в отдавна неработещи предприятия“, каза Симеон Ананиев.
Според него вагоноремонтният завод в Септември се развива много добре. Предприятието произвежда нов тип интермодални вагони за цяла Европа. Нов завод за товарни вагони и локомотиви ще има и в Русе. Той ще е на мястото на старото предприятия ЛВЗ „Русе“, чиято производствена площадка беше закупена от българската компания „Булмаркет ДМ“.
„В момента дружеството е в преговори с водещи международни компании за съвместно производство на вагони и локомотиви. А компанията „Експрес сервис“ произвежда до Русе маневрени локомотиви за цял свят, включително за Бразилия“, съобщи проф. Ананиев.
Той е на мнение, че българските транспортно-логистични фирми бързо се ориентираха в ситуацията и България е една от първите страни в ЕС, които започнаха да извършат комбинирани (интермодални) превози, в които участва и жп транспортът.
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на "Бизнес старт" вижте тук.