„Изводите, които могат да се направят за заседналия вече десет дни кораб Vera SU, държавата няма никаква подготовка и координационни звена да извърши операцията по спасяване на бедстващия кораб. Въпросът е комплексен и не може да се каже кои са виновните лица“, коментира той.
Той разкри, че още през 2018 г. са сигнализирали за проблема, но никой не им е обърнал внимание.
"През последните 12 години управление тези звена бяха ликвидирани. Ликвидирането като лобизъм създаде вакуум в определени сфери с фирми, които имаха интереси и поеха обслужването на техническото инженерно обезпечаване на определени дейности", разказа още д-р Ников.
Той посочи, че морският отрасъл е бил държавно централизиран в техническо отношение, но след ликвидирането се създава празнина, която показва, че липсват работещи оперативни звена.
По думите му през 2018 г. „Клъстер Черноморска Икономическа Зона“ прави интегриран проект за комплексен център по бедствия и аварии. Вписана е координацията на три области по всяко бедствие, освен това е била включена подготовката на кадри, тяхната сертификация и цялото оборудване. Проектът е бил представен на Министерство на транспорта, Бойко Борисов и на областния управителен съвет, но от тяхна страна не е имало никакъв интерес.
„Определено показването на изсипването на карбамида в морето създава впечатление, че има замърсяване и районът става неблагоприятен за туризъм“, смята експертът.
Той разказа и за друг инцидент, на който не е обърнато внимание това лято във Варна - протичането на тръба, която отвежда отпадните води от квартал Аспарухово към пречиствателната станция „Варна ВиК“.
„Тръбата не е положена както трябва и при преминаване на кораба е ударена от котва, след което е започнала да тече във Варненското езеро в разгара на туристическия сезон“, напомни за инцидента Дойчин Ников.
Той препоръча да се инвестира в морско оборудване, защото България „определено изостава в тази сфера“.
Инж. Ников даде примери с Румъния, която е инвестирала над 1 млрд. евро в тази сфера, а само Истанбул - над 100 млн. долара.
Какви са екологичните рискове от инцидента край Камен бряг? Има ли проекти за „синя икономика“ в Националния план за възстановяване и развитие? Трябва ли да има аварийна станция извън пристанището на Варна?
Целия разговор може да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.
преди 3 години викнете мааангали... кажете им че най отдолу има бакър! ... за два часа е готов! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години да знеш че не ти се получава като на С3 :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години да е самальот да го литне др.радев , ама не е , кораб е ... ако беше Бащицата , досега да е надзиравал лично с жипката на заден фон разтоварването-освобождаването-натоварването-глобяването на корабчето ... и то в рамките на един дообяд , щото магистралите се надзирават следобедите ... добре че се връща скоро , та да потръгнат нещата ... забатачи се държавата ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Да си безотговорен и да няма виновни е специалитета на държавата. Това на всички ни е вродено но в държавните институции се поощрява понеже няма начин да се наказва такова поведение и е по-лесно така. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Има БУЙОВЕ които се надуват и могат да ИЗДИГНАТ и ИЗТЕГЛЯТ КОРАБА навътре в морето -- за ПОЛОВИН ЧАС РАБОТА ! -- https://doowin.cc/5-types-widely-used-marine-salvage-bags/ -- за кой ли път тъпоглавието и некадърието на управляващата "Класа" взема връх и ги прави за резил пред света ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар