IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Експерт: В България липсва обща държавна морска стратегия

Уредбата на Кодекса на търговското корабоплаване е стара и няма конкретни решения при засядане на кораби в български води, посочи доц. д-р Диана Маринова

14:18 | 01.10.21 г.
Експерт: В България липсва обща държавна морска стратегия

„Необходимо е да имаме една целенасочена държавна политика в тази област. По този начин въз основа на нея може да имаме морско законодателство, каквото за съжаление, нямаме“, коментира тя ситуацията в контекста на заседналия на 20 септември край скалите на Камен бряг товарен кораб Vera Su, плаващ под панамски флаг.

"На глобално ниво едва в края на 60-те години, когато се случват редица тежки морски инциденти, се пристъпи към по-сериозно морско законодателство. В европейското право това се случва по-късно, като първата резолюция в тази област е приета през 2003 г.", посочи доц. Маринова.

От думите ѝ стана ясно, че уредбата на Кодекса на търговското корабоплаване е доста стара, като последно е била променяна през 2002 г. По много въпроси, като засядане на кораби в български води, няма конкретни решения.

Маринова смята, че правните казуси, които могат да възникнат след засядането на кораба, са много.

"Част от тях са как да се случи спасяването при товарната операция, да се изтегли корабът и да няма заплаха от екологична катастрофа. В правната област има много проблеми, които възникват. Единият е свързан с възнаграждението за спасяване. Възнаграждението за спасителната операция зависи от волята на спасявания кораб и желанието му за постигане на споразумение. Възнаграждението се определя по различни критерии като стойността на кораба, усилията и уменията на спасителите, както и от скоростта на предложената спасителна операция", обясни тя.

Доц. Маринова не изключи възможността България да е заплашена от санкции, ако се получи замърсяване в района на резерват „Яйлата“, тъй като корабът е бил натоварен с карбамид.

Как са решени проблеми, свързани с търговското мореплаване в Европейския съюз? Кога ще има актуализация на българската морска уредба? Защо прокуратурата ще търси отговорност от Изпълнителна агенция „Морска администрация“?

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:30 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още