IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пътуването с БДЖ също ще поскъпне заради скъпия ток

Разходите на железниците растат двукратно, посочи Любен Нанов, директор на „Пътнически превози“ в БДЖ

10:49 | 23.09.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

От Българските държавни железници правят разчети за повишаване цените на билетите. Това обяви по bTV Любен Нанов, директор на „Пътнически превози“ в БДЖ. Причината е двукратно нарасналите разходи за електроенергия.

„Ние ползваме 150 хиляди гигаватчаса ток годишно, тъй като от всичките 565 влака цели 470 са на ток. Прогнозите в разчета за 2021 г. са направени при цена между 100 и 110 лева за мегаватчас. В момента цените на борсата са между 220 и 250 лева, което ще доведе до някакъв финансов негатив – между 7 и 9 млн. лева в края на годината“, коментира той.

Нанов изчисли, че относителният дял на електроенергията в общите разходи на БДЖ е в размер на 21%.

Индексиране на цените в жп транспорта

Той съобщи, че в момента дружеството прави разчети за индексиране на цените на билетите, които ще обсъди с Министерството на транспорта.

„Категорично обаче не се предвижда съкращаване на влаковете, заяви Нанов. – Но цените на пътуванията ще бъдат повишени. БДЖ има право да индексира цените два пъти в годината и в момента няма друг изход.“

Съотношение ток/пътници в столичния транспорт

Сметката за тока на софийското метро е нараснала със 118% само от началото на годината. На фона на увеличените разходи от началото на пандемията пътниците са намалели с 40%. Между 40 и 50% са нараснали разходите за тока на тролеите и трамваите в София само през последните два месеца, съобщиха от Столична община.

Миналия месец фактурата за тока на „Столичен електротранспорт“ е за над 700 хил. лева при около 500 хил. лева за същия период на миналата година. Общината плаща по 6,13 лева на електротранспорта за всеки километър, изминат от трамвай или тролей, но разходите стават повече, а поне официално пътниците са с 30% по-малко.

От началото на пандемията общината е оптимизирала 20% от наземните линии на градския транспорт. Метрото обаче  не е променяло разписанието си. От кметството заявиха, че въпреки увеличените разходи и намалените приходи, нямат намерение да разреждат повече градския транспорт в столицата.

Investor.bg припомня, че разходите за електроенергия стават все по-сериозен проблем в страните от целия Европейски съюз. В сряда министрите от съюза се събраха на извънредна среща в Словения именно заради високите цени на тока и природния газ в цяла Европа. Правителствата в много европейски държави вече обмислят спешни мерки в защита на своите потребители, които имат за цел да спрат огромна криза през зимата. Основните предвиждани мерки са държавни субсидии и таван на цените.

Служебният министър-председател Стефан Янев вчера призова в България да се проведе дебат за бъдещето на цялата ни енергийна система и да бъдат взети дългосрочни за решаване на кризата с високите цени на горивата и електроенергията.

От началото на годината цените на газа са се увеличили с 250%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:16 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 3
caller
преди 3 години
Абе направо да ги закриват тези железници, и без това никой не пътува с тях. Навремето, при комунизъма се пътуваше с влак, сега при демокрацията нямаме възможност да ги поддържаме, непосилна работа е за демокрацията. Всеки се спасява самостоятелно и пътува я с автобус, я с автомобил, железници не ни трябват. Закривай, последния да изгаси лампата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още