Като здравен министър Кацаров е обнародвал измененията в над 20 от съществуващите медицински стандарти, с цел намаляване на административната тежест и създаване на повече възможности за увеличаване на възнагражденията на лекари, медицински сестри и друг персонал на лечебните заведения.
Стартирана е работа по изменение на две наредби, свързани с акредитацията на лечебните заведения и специализацията на младите лекари с цел подобряване на условията, реда, организацията и възнагражденията им.
Направена е спешна промяна в Наредба 4, която да даде възможност на лекарите да изписват и на хартиени рецепти, когато лекарствата не се заплащат от НЗОК. От 1 юни беше въведено изцяло електронно изписване на лекарства, които са напълно или частично платени от НЗОК.
Предприети са действия Рецептурните книжки и Протоколите за предписване на скъпоструващи лекарства да преминат напълно в електронен вариант от 1 юли.
Стойчо Кацаров акцентира в отчета си, че пациентите не са в центъра на здравната система, правата ни като осигурени лица не са добре защитени и доплащаме от джоба си близо 50% от медицинската помощ. Затова след проведена среща с широк кръг от представители на пациентски организации е изготвен проект за изменение в Устройствения правилник на МЗ, в който се придвижа създаване на дирекция за правата на пациента, която да работи по формирането на национални политики.
Определена е работна група, която да разработи Национален антираков план.
Извършен е анализ на годишните отчети за дейността и на годишните финансови отчети на почти всички държавни болници и са идентифицирани проблемните от тях. В тази връзка и във връзка с други сигнали за нарушения са проведени проверки в УМБАЛ „Александровска“, УМБАЛ „Св. Иван Рилски“, държавното дружество „Бул Био“, специализирани болници за рехабилитация, както и проверка по сигнали в УМБАЛ „Лозенец“. Предприети са действия за смяна на ръководствата на болниците „Александровска“ и „Лозенец“, като във втората са констатирани тежки нарушения, свързани с извършени трансплантации. Нарушенията са били прикрити от МЗ и служби за сигурност. Получени са резултатите от извършена от НЗОК проверка на УМБЛАСМ „Пирогов“ ЕАД, в която са констатирани множество нарушения, в това число отчетена и неизвършена дейност. Заради допуснати тежки нарушения са сменени изпълнителните директори на УМБАЛ „Лозенец“ и УМБЛАСМ „Пирогов“ ЕАД.
До момента са установени злоупотреби с клинични пътеки и източване на НЗОК, като само в болница „Лозенец“ те са в размер 374 хил. лв., в „Пирогов“ на стойност 1,6 млн. лева.
Проверките установили също – тежки задължения на дружествата, например 30 млн. задължения в „Лозенец“, 70 млн. в „Александровска“ и др. Предприети са действия за смяна на ръководствата на болниците „Александровска“, „Лозенец“ и „Пирогов“ заради установените нарушения. В УМБАЛ „Лозенец“ са установени тежки нарушения, свързани с незаконно извършвани трансплантации. Сезирани са съответните органи.
Извършена е проверка на начина на провеждане на процедурите по закупуване на лични предпазни средства, респиратори и лекарства за периода на извънредната епидемична обстановка от 13 март 2020 г. досега. Резултатите сочат, че голяма част от процедурите са провеждани непрозрачно, като по неясен начин са получавани оферти от български и чуждестранни фирми. Липсват съгласувани подписи от дирекциите в здравното министерство, както и данни за подготвянето на спецификации с изисквания към закупуваните продукти. Докладите са внасяни в Министерски съвет с решение за сключване на договори с конкретни фирми, след което същите са сключвани отново без необходимите съгласувателни процедури. В резултат на това част от закупените респиратори и лекарства, някои като хидроксихлорохин (купен на цена повече от два пъти над пазарната) са останали неизползваеми и може да бъдат бракувани. Закупени са без обществена поръчка ненужно голям брой респиратори на цени, надвишаващи пазарните, част от които са доставени неокомплектовани и без дължимата гаранция за употреба. Материалите от проверката са изпратени на МВР и Прокуратура.
Направен е анализ на състоянието на изпълнението на бюджета на Министерството на здравеопазването и наличните средства за плащане. Установено е, че бюджетът за плащания на лекарите и лечебните заведения във връзка с извънредната епидемична обстановка е бил планиран до средата на месец май от предишното правителство. То отказа да внесе в Народното събрание искане за актуализация на държавния бюджет. Парите са изплащани до този момент без пряка връзка с количеството и качеството на свършената работа по диагностика и лечение на болни с COVID-19, като има сигнали за получаване на средства от лица, несвързани с лечението.
Министърът на здравеопазването е съгласувал с ръководствата на НЗОК и БЛС за започване на преговори за изменение на НРД, в които приоритетно да се разгледат въпросите с лимитите на лечебните заведения, промяна в цените на клиничните пътеки, увеличаването на финансирането и отговорностите на лечебните заведения за извънболнична медицинска помощ и други.
В отчета служебният здравен министър посочва и свършеното по казуса с детската болница. През миналата година МЗ е провело обществена поръчка за изграждане на нова детска болница в София, спечелена от ДДЗД „Детско здраве“. Впоследствие МЗ се оттеглило като възложител и прехвърлило правата си на нарочно създадено дружество със записан капитал от 95 милиона лева. Авансово за изплатени 9 милиона лева. Отчетени са разходи за възнаграждения и осигуровки от 160 хиляди лева, външни услуги за 17 хиляди лева и 20 хиляди лева за банкови такси и комисионни. Не е издавано разрешение за строеж, не е изготвен инвестиционен проект, не е одобряван комплексен проект.
В Министерството на здравеопазването са проведени срещи с всички заинтересовани страни, организации и ведомства, ангажирани със строежа на национална детска болница. Извършен е анализ на дейността на дружеството през последната година. Констатира се, че за една година не е направено нищо за изграждането ѝ. След получен отказ от МРРБ да разреши изменение на ПУП и издаване на виза за проектиране е решено прекратяване на договора поради липса на предмет на същия.
Министерството е предприело разкриване на COVID зони за лечение на пациенти. Прегледите на пациентите ще бъдат поети от НЗОК. А лекарствата за пациентите ще се покриват от НЗОК.
С промени в нормативните актове е инициирана забрана за износ на лекарства за COVID, като е направена обществена поръчка за осигуряване на запаси от лекарства за COVID.
Създадена е нова методология за по-справедливо заплащане на медицинските специалисти, работещи на първа линия и подложени на риск от COVID-19.
В отчета си министър Стойчо Кацаров описва и предприетите изменения в нормативни актове от ведомството, което ръководи.
преди 3 години Отчетът на Стойчо Кацаров: Нов COVID план, обновени медицински стандарти ... това инициатива ли е или е съгласувано с Козяк 16 ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар