Навсякъде, където е възможно, учебната година ще започне присъствено. Това каза министърът на образованието и науката Николай Денков при посещението си в Медицински университет – София, цитиран от агенция „Фокус“.
„Многократно обяснихме, че нашата основна грижа е максимално присъствено обучение при здрави учители, защото иначе няма как да направим присъствено обучение. Това означава, че съгласно новия подход в зависимост от това каква е ситуацията в даден град и регион ние ще позволим максимално присъствено обучение“, обясни Денков и добави, че оценката за това какво предстои се прави седмица за седмица и има доста голяма доза неопределеност.
„Изчакайте да наближи 15 септември. Навсякъде, където е възможно, учебната година ще започне присъствено. Поне за 1-ви клас, ако е много тежка ситуацията, ще се постараем да се видят и съберат поне в двора на училището. Ако можем, ще го направим и за останалите“, обясни просветният министър.
Той припомни, че съгласно плана първи в дистанционно обучение ще излизат високите класове – 11-и и 12-и и ако трябва след това 10-и и 9-и клас.
„Поставили сме като изискване при тежка ситуация да осигурим 50% присъствие на учениците. Как ще стане това зависи от конкретните училища, ще бъде решавано на ниво училище със съгласуване и наша санкция“, допълни той.
За пример Денков посочи, че някои училища могат да минат на сутрешна или следобедна смяна, а други могат да минат на ротации на паралелките. В градове като София обаче, където има много деца обучението на смени е факт и преди идването на пандемията.
Междувременно омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на образованието, в която поиска да бъдат изготвени заселени мерки за психосоциална подкрепа на учениците в контекста на предстоящата нова COVID вълна и евентуалното преминаването на децата отново в дистанционен режим на обучение. Според омбудсмана е необходимо училищните психолози да имат проактивна роля за ранно идентифициране на проблемите при учениците, включително и чрез онлайн срещи и консултации.
Повод за препоръката са десетки жалби до омбудсмана, в която разтревожени родители споделят, че след продължителното онлайн обучение децата им са показали по-ниска мотивация за учене, по-ниски резултати в края на годината, трудности с концентрацията, проблеми с езиковото и физическото развитие, разсеяност, липса на желание и интерес за учене, загуба на училищни навици.