"От 2016 г. леките автомобили плащат такса за винетка 97 лв. Оттогава сумите, които се събират заедно с тежкотоварните автомобили, са над 325 милиона лева. От тях над 72% са от леките автомобили, които не разрушават пътищата. Оказва се, че водачите на леките автомобили плащат таксите на тежкотоварните автомобили", коментира той.
Ясен Ишев посочи, че втори и трети клас пътища никой не плаща и „всички тежкотоварни автомобили минават безплатно“.
Той е категоричен, че тол системата в България не изпълнява замисъла си.
„На първо място, идеята е да се контролира по-голямата част от пътната ни мрежа, която е около 19 877 км, като 16 000 км бяха предвидени да влязат в обхвата на тол системата", обясни експертът. „Главната цел е тежките товари да се вкарат в пътища, които са по-добре построени и могат да поемат тежкия трафик. Всъщност обаче се направи точно обратното - от 16 000 км намаляха на 10 800 км. В крайна сметка в момента са 3100 км, което е 15% от пътната ни мрежа“, коментира той.
Ишев напомни, че в България сме приели една от най-модерните тол системи с GPS.
„Избрахме един скъп вариант, който не се използва пълноценно. Много от камерите не работят. Парите за някои нарушения не може да се съберат. Видимо е, че нещо не работи генерално", смята председателят на Научно-техническия съюз по транспорт. „Тол системата може да генерира над 1 млрд. лева приходи, стига таксите да бъдат като препоръчаните от Световната банка“, коментира още той.
Гостът е категоричен, че тол системата трябва „постепенно да се надгражда".
От думите на Ишев стана ясно, че България е единствената европейска страна, която няма изградена магистрала от граница до граница.
През 2010 г. Министерството на регионално развитие публикува програма за седем автомагистрали, които трябваше да бъдат построени от 2010 до 2020 г.
„Навремето имаше една трансевропейска транспортна мрежа, която свързваше всички европейски столици от Лисабон до Анкара - около 7 хиляди километра. Единствената отсечка на тази магистрала, която не е изградена, са нашите 49 км от Калотина до София", посочи експертът.
Къде са пробойните на тол системата? Защо не се строят толкова първокласни пътища? Кога ще бъде построена АМ „Хемус“?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.