Пандемията даде силен тласък на работата от разстояние, а на мнозина е ясно, че това е структурна промяна, която ще се запази и в бъдеще. В България тази тенденция е дори значително по-видима, отчита проучване на Adecco Group.
Анализът за пазара в Западна Европа (Германия, Нидерландия, Франция, Великобритания, Испания и Италия) установява, че броят на обявите за работа, в които се споменават възможности за отдалечена работа, се е увеличил със 126% за периода между май 2020 г. и април 2021 г. в сравнение с предходната година. Важно е да се отбележи, че гъвкавите форми на работа не са само резултат от пандемията, но тя всъщност е ускорила този процес.
„Вече в над 60% от обявите се споменава възможността за дистанционна работа, докато преди пандемията този дял беше едва 10-15%. Любопитно е, че задължителното 100% присъствие в офиса може да стане причина за отказ на предложение за работа. Липсата на гъвкавост и възможност за работа от дистанция кара някои кандидати да отхвърлят предложението само поради тази причина, дори и ако останалите условия в пакета ги удовлетворяват. Част от мотивите за това са, че немалка част от служителите, които не са от София, вече са се завърнали по родните си места, освободили са жилищата в столицата и работят от вкъщи“, коментира Надежда Василева, директор „Подбор на кадри“ в Adecco България.
Наблюденията на Adecco върху българския пазар показват, че компаниите по-скоро няма да запазят изцяло дистанционния модел на работа, но ще преминат към хибриден вариант, веднага щом противоепидемичните мерки в страната го позволяват. Към момента големите компании, особено от аутсорсинга и IT сектора, както и тези в сферата на услугите основно прилагат политики за работа от разстояния и не посещават офисите си.
По-малките компании, които имат по-малък брой служители, прилагат политики на хибриден модел на работа, като постепенно се завръщат към работата в офисите, особено когато има възможност за физическо „отделяне“ на служителите един от друг в офиса (по-малко използване на open space пространствата за сметка на обособяване на служителите в отделни стаи, зали за среща и т.н.). Най-малките компании обаче са вече почти 100% отново в офиса.
Наблюденията на Adecco България показват и раздвижване на пазара на труда у нас със сериозен ръст при обявите за работа. Към настоящия момент те са с над 30% повече спрямо броя им отпреди Covid кризата. При това увеличението не е моментно, а тенденцията за последните месеци показва стабилен ръст в броя на обявите. Наблюденията показват обаче, че активните кандидати в този период са малко и компаниите по-трудно намират кадри.
С облекчаването на мерките повечето хора искат да наваксат с пътувания и социални събирания и да се посветят на лятото, затова и са по-малко активни в търсене на ново работно място. Към момента най-много кадри се търсят за ИТ сектора, автомобилната промишленост, аутсорсинга и производствения сектор.