Българската пивоварна индустрия продължава да развива проекти, за да намали своя екологичен отпечатък, като само за последните 5 години са направени около 30 млн. евро инвестиции за въвеждане на нови екологични машини, технологии за вода, намаляване на количеството използвана пластмаса и други. Това каза Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България, в ефира на предаването „В развитие" Bloomberg TV Bulgaria.
През последните 20 години темата за спестяването на ресурси е номер едно за всеки иновативен бизнес и пивоварната индустрия във всяко свое действие се фокусира върху товa – как да опазва околната среда, поясни Радомирова.
„Проектите за кръгова икономика в индустрията са довели до значително намаляване на употребата на пластмасови бутилки - до 14-15% по-малко за последните години. През 2020 г. заради пандемията консумацията на пиво става предимно през търговските обекти, а не през заведенията. Въпреки това увеличението на пластмасовите отпадъци е било слабо, което показва и различното поведение на потребителите. В момента се рециклират около 27-28% от пуснатите на пазара пластмасови бутилки, което допринася за спестяването на 2-2,5 хил. тона въглероден диоксид на година", посочи гостът.
Има проблеми с връщането на бутилки за многократна употреба, коментира Радомирова. Системата е доста затруднена и това пречи и на самите прозводители заради недостига на бутилки.
„Все още не сме толкова стриктни в разделното събиране на опаковки и нямаме достатъчно добра култура“, смята изпълнителният директор на Съюза на пивоварите.
Въвеждането на депозитна система при пластмасовите бутилки – при която потребителите плащат малка такса за опаковката и след като я върнат в магазинната мрежа си получават депозита обратно, не може да стане в рамките на три четири години и трябва да се направи комплексна оценка на въздействието й.
Съюзът на пивоварите ще проведе и своята годишна конференция на 23 юни. Тя ще бъде посветена на устойчивото развитие на индустрията. Една от инициативите е разработването на интерактивен сайт, на който всеки ще може да види какво е личното му въздействие върху околната среда.
Спадът в консумацията на пиво в България през 2020 г. е бил по-слаб от очакваното. Въпреки затварянето заради пандемията няма намаляване в честотата на консумация и пивото остава най-предпочитаната напитка за българите след бутилираната вода. От началото на 2021 г. са отворили и две нови микропивоварни, като в страната се произвеждат над 150 марки бира.
Целия разговор може да видите във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.