Отделно дружеството е получило над половин милиард лева за укрепване на свлачища. Едно от тях е свлачището по пътя за Рилския манастир, с чието укрепване се похвали премиерът Бойко Борисов. Ремонтът е на стойност 6 млн. лева. Обектът обаче дори не е имал акт 15 и укрепването не е било готово за въвеждане в експлоатация, потвърдиха по време на изслушването от „Автомагистрали“. Малко по-късно след „откриването“ на Борисов в района се случи ново срутване на скални маси, което затвори пътя за светата обител.
Инхаус договорите за държавното дружество предизвикаха интерес и лавина от въпроси към регионалното министерство. От отговор на депутатски въпрос на регионалния министър Петя Аврамова стана ясно, че дружеството разполага с малко над 380 работници и служители и 355 машини, както и че дружеството работи с още 460 фирми по договори или рамкови споразумения по обектите си – за наем на техника и механизация, за доставка на материали и други. Договори са сключени с повечето големи строителни фирми.
Същевременно премиерът Борисов коментира през миналото лято, че в строежа участват 4 хил. души, т.е. останалите около 3 700 души трябва да идват от фирмите, с които компанията е сключила договори и споразумения.
Проверка на фирмата направи Сметната палата по искане на депутати от БСП от предишното Народно събрание. Докладът би трябвало да бъде готов скоро и да бъде внесен в парламента за разглеждане.
Превъзлагане на дейности няма?
В началото на заседанието на комисията по ревизията стана ясно, че регионалното министерство и „Автомагистрали“ не са отговорили на предварително зададените от депутатите от комисията. Изпълнителният директор на дружеството Стоян Беличев посочи, че информацията е изключително обемна – над 1,2 млн. страници, като компанията е готова на 90% с подготовката на информацията. Той се оправда, че не са получени точни указания от комисията за изпращането на исканите данни.
Аврамова допълни, че информация не се крие, но времето е малко и не е стигнало.
Няколко депутати коментираха, че само с наличието на договорите ще може да се проучи дали има конкуренция, или монопол, дали средства са насочвани към обръчи от фирми. Председателят на комисията Мая Манолова коментира, че дружеството е „буфер, каса, през която преминават пари на българския данъкоплатец“ и няма никакъв контрол и отговорност как се харчат тези средства и как се изпълняват обектите.
На въпроси как са избирани фирмите за превъзлагане на дейности и защо не са правени процедури по Закона за обществените поръчки Беличев посочи, че дружеството не е задължено да прави такива процедури, но пък вътрешните му процедури следват на 99% закона.
Аврамова обясни, че подборът на фирми, на които да се превъзлагат дейности, се провежда по утвърдени от съвета на директорите вътрешни правила. По решение на Съвета на директорите се издава заповед на изпълнителния директор за конкурса, създава се образец на покана, както и комисия, която проучва и предлага кандидати, които да бъдат поканени да участват в процедурата. След това втора комисия, чиито членове са различни от тези в първата, провежда процедурата и извършва класирането по критерии, като се канят 30-40 фирми.
На няколко пъти към Терзийски беше отправен въпрос за това превъзлагане и как го третира пътната агенция, на което той отговори, че това не може да се приеме, че са подизпълнители, а пътната агенция приема, че работата се върши от „Автомагистрали“. Същевременно и той, и Аврамова признаха, че компанията е декларирала, че ще ползва подизпълнители по договорите за поддръжка и ремонти. Той допълни, че Агенцията няма списъци с фирми, както и че е сключила инхаус договори с „Автомагистрали“, съответно всичко ще се плати на „Автомагистрали“.
Що се отнася до получените над 1,2 млрд. лева аванси, Беличев обясни, че с парите са капарирани материали, машиносмени на техника, за да се задържи нивото на цените, тъй като „Автомагистрали“ работи с фиксирани цени с Агенцията „Пътна инфраструктура“.