След изминалата година под знака на Covid-19 и усещането за несигурност 76% от бизнес лидерите по света очакват глобалният икономически растеж да се подобри. Това е значително увеличение от 22% в сравнение с миналата година и поставя рекордно високо ниво на оптимизъм за последното десетилетие. Това показва ексклузивното представяне за България на резултатите от 24-то Годишно глобално проучване на PwC сред бизнес лидерите.
Прогнозата на бизнеса е подкрепена и от данни от организации като МВФ и Световната банка, които очакват ръст между 4% и 5% на световната икономика през 2021 г. Прилагането на ваксините и очакването, че ще се постави под контрол пандемията, както и значителните икономически стимули от правителствата по света, които приложиха през последните месеци, също са в полза на очакванията. На този фон българските бизнес лидери остават по-предпазливи - 58% от тях очакват да се подобри глобалният икономически растеж през следващите 12 месеца, като почти една четвърт от тях са на мнение, че той ще се понижи.
Според Албена Маркова, съдружник Консултантски услуги в PwC Югоизточна Европа, това все пак е положителна тенденция в сравнение с последните две години.
„В нашите проучвания още от 2018 г. виждахме, че се наслагва страх от следващата глобална икономическа криза, без да знаем какви трудове и промени в нея ще стават година и половина по-късно", коментира тя. „Проявеният оптимизъм е закономерен, имайки предвид ваксините и икономическите мерки срещу COVID-19. Те дават надежда на бизнеса за бъдещо възстановяване“, посочва тя.
Проучването показва, че 68% от бизнес лидерите в България очакват увеличение на приходите на своите компании през следващата година, но са по-песимистични в прогнозите си от колегите си в Централна и Източна Европа.
На глобално ниво по-голяма е неувереността на бизнеса в сектори като туризъм и пътнически транспорт, за които не е ясно кога ще отпаднат ограниченията за пътуване, докато при технологичните компании оптимизмът е по-висок.
В перспективите за компаниите като водещи се очертават оперативната ефективност и органичен растеж, но и при тях се очертава спад - едва 18% планират нови сделки за сливане и придобиване, докато този процент беше 32% преди две години.
Едва 15% от бизнес лидерите са уверени, че ще изведат фирмите си на нови пазари. През 2019 г. 30% от тях бяха сигурни, че ще намерят нови купувачи на международния пазар.
От проучването става ясно, че спада и желанието на бизнесмените за нови стратегически партньорства. Като риск пред растежа те посочват нова заплаха от пандемия и други здравни кризи, като за България критичен според тях остава достъпът на работната сила до ключови умения. Бизнес лидерите са силно обезпокоени и загрижени за здравето и благосъстоянието на работниците.
На трето място като заплаха пред икономиката излиза състоянието на киберсигурността в България. 47% от бизнесмените посочват като риск справянето с киберзаплахите и защитата на данните.
В челната десятка на предизвикателствата пред бизнеса 32% от бизнес лидерите поставят важността на информацията, която влияе на общественото мнение.