През текущата година има някои тенденции – намаляло потребление на определени видове стоки и услуги, и повишаване на други, като се наблюдава известно разместване. Като цяло потреблението се е свило. Това коментира по БНР в Световния ден на потребителя Игнат Арсенов, директор на Главна дирекция „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите.
„Хората потребяват по-малко услуги и по-основни стоки – като храни например. От друга страна, имаше много проблеми, свързани с туризма, особено с организирани почивки, туристически услуги и подобни, където потребителите срещнаха проблеми и имаше много запитвания, свързани с техните права. След това имаше огромен спад на жалбите по обясними причини“, отбеляза той.
Арсенов посочи, че много от запитванията на потребителите са свързани с цените на услугите, както и с т.нар. "предпазни средства".
„Имаше многобройни жалби от потребителите, свързани с онлайн пазаруването, абсолютно разбираемо. Проблеми с доставките, с цените на стоките, с връщането на парите при връщане на стоките – това бяха основните проблеми на потребителите", разкри директорът от КЗП.
Предизвикателствата пред потребителите
Игнат Арсенов напомни, че изминалата година беше белязана с увеличаване на онлайн пазаруването.
Това е тенденция, която върви от години и се изостри доста през текущия период. Един от основните акценти и на Комисията на потребителите, и на държавата като цяло, беше извършването на много съвместни проверки – комплексни проверки с цел да се види, че въпреки пандемията държавните органи са на линия и следят за нарушаване на правата на потребителите", каза той.
Онлайн пазаруването – по-безопасно
Според Арсенов контролът върху онлайн пазаруването се е засилил, но и потребителите все повече знаят своите права в тази област.
„По интернет е по-лесно и да се направи сравнение между предложенията, магазините и търговците. Да не забравяме, че каквото и да купим, с едни малки изключения в закона от чисто обективен характер, можем да го върнем в 14-дневен срок, така че защитата ни е голяма", потвърди представителят на КЗП.
В унисон с европейските директиви
Игнат Арсенов обърна внимание на кампанията за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса на Потребителския интернационал, която е в унисон новите европейски директиви, които бяха приети наскоро в България.
Те засягат цифровото съдържание и продажбата на стоки, които ще дадат повече права на потребителите в днешния дигитален свят. За пример той даде информираността, когато това се отнася до софтуерното съдържание, като услугите за потребителите са безплатни, а търговецът е длъжен стриктно да спазва договореностите.
Нови мерки срещу замърсяването с пластмаса
Игнат Арсенов обясни, че Потребителският интернационал е международна организация, в която членуват всички потребителски неправителствени организации от различни държави в света.
„Това наистина е кампания, която ще засегне по-голяма част от земното кълбо. Темата за замърсяването на планетата с пластмаса има глобален характер. Справянето с този проблем, който нараства, ще зависи от усилията на всички правителства, на бизнеса, на потребителите. Във фокуса на потребителите трябва да се постави този проблем, за да се справим с него", съветва Арсенов.
Той съобщи, че международна анкета показва, че 82% от потребителите на различни държави имат сериозна реакция към опазване на околната среда от пластмасови отпадъци – ползват прибори за многократна употреба (82%), пазаруват с торбички за многократна употреба (72%), бутилки за пиене (62%).
Игнатов отчете, че заради пандемията се е увеличило използването на пластмаса, но повече от 50% от потребителите са по-загрижени за околната среда. В Европа и САЩ 54% от тях са склонни да харчат повече за устойчиви опаковки. Затова той е на мнение, че има нужда от повече кампании за опазване на околната среда.
Директорът в КЗП потвърди, че още тази година в България ще отпаднат пластмасовите бъркалки за кафе и ще бъдат заменени с дървени.
Investor.bg припомня, че на 15 март преди 62 години за първи път са формулирани основните права на потребителите: правото на безопасност, правото на информация, правото на избор, правото да бъдеш чут.
През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги нараства и значението на потребителската защита.
Потребителите в Европейския съюз получават все повече права: право на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им; право на неподвеждаща реклама; право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени; право на договори без неравноправни клаузи; право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни; право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина; право на сдружаване.