Икономическите отношения между България и Австрия са много силни. Те имат дълга история още от времето на Австро-Унгарската империя. След падането на желязната завеса много австрийски компании навлязоха на българския пазар и допринесоха за неговото развитие. Това каза в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Андреа Вике, посланик на Австрия в България.
По думите ѝ обемът на австрийските инвестиции в България до момента е в размер на 4,1 милиарда евро, като обемът на търговията също се е увеличил значително от 300 млн. евро през 2000 г. до 1,3 млрд. евро през миналата година.
Улрике Щрака, ръководител на Advantage Austria, заяви от своя страна, че вносът и износът между двете страни са спаднали със 7-8% в периода януари и септември 2020 г., спрямо същия период на 2019 г., като причината е коронакризата.
„Строителството ни бе много силно засегнато от рестрикциите за пътуване, тъй като секторът разчита предимно на чуждестранна работна ръка“, каза тя.
„Българите винаги са били по-добри в импровизацията, иновативни са и се адаптират много бързо. Те не разчитат на държавата да им помогне, а мислят как да оправят нещата сами“, каза още гостът.
„Очакванията на бизнеса за тази година са по-добри и виждаме как бавно излизаме от кризата. Австрийските компании очакват българските власти да подобрят инвестиционния климат в страната с предвидима икономическа политика“, заяви още Щрака.
Според Андреа Вике България може да се възползва от падането на ограниченията за доставки, тъй като австрийските компании мислят в посока разширяване на инвестициите си.
„Конкуренцията в тази област е силна, има и много държави в региона, които предлагат добри възможности и които се промотират, като инвестиционна дестинация. Подобно решение зависи изключително много от инвестиционния климат, както и от намаляването на бюрокрацията и отстраняването на други проблеми, които могат да попречат в тази конкурентна среда“, обясни посланикът.
Улрике Щрака заяви, че едно от най-големите предизвикателства пред австрийските компании в страната ни е намиране на квалифицирана работна ръка, което означава, че България трябва да инвестира повече в образование.
Целия разговор вижте във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.