„Дори напротив, доста спорно е дали възможността за преизбиране не води до засилване на евентуална политическа зависимост, защото се създава стимул на членовете да искат да се харесат на управляващите, за да могат да бъдат преизбрани“, смята той.
Що се отнася до предложението, членовете на КЗК да не могат да бъдат освобождавани от постовете си, юристът посочи, че в българския закон предположението е, че не могат да бъдат освобождавани на основание, свързано с прилагането на закона.
„Това означава, че ако бъде установено, че някой неточно и неправилно е прилагал закона, самият закон забранява дори в този случай, този човек да бъде освободен като член на КЗК", поясни Христо Копаранов.
Той напомни, че промените в закона предвиждат и ограничаване на правата на големите вериги за бързооборотни стоки, като защитават интересите на производителите на храни. Това според него става чрез абсолютна и условна забрана на различни търговски практики, които в закона са описани като нелоялни.
„Най-доброто решение е пазарът сам да се регулира. Лично моето мнение е, че към момента се стига до няколко крачки напред и се предвижда по-голяма регулаторна намеса, отколкото е необходима“, заяви адвокатът.
Той смята, че с промените ще се направи секторна регулация, която е прецедент в българското законодателство в конкурентното право.
Има ли политически мотиви за удължаване на мандата на КЗК? Оправдана ли е намесата на държавата между търговци и доставчици? Трябва ли да има регулация в отношенията между големите вериги и земеделските производители в Закона за защита на конкуренцията? Ще могат ли да се претърсват домовете на купувачите на селскостопански продукти според новите правомощия на антимонополния орган? Как ще промени новият закон за КЗК в сливанията и придобиванията в България?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Видеа с всички гости на предаването “Бизнес старт” гледайте тук.