Covid пандемията е оказала съществено влияние върху дейността на фармацевтичните компании в България през 2020 г. Пандемията е променила взаимодействието им с медицинските специалисти, ускорила е дигитализацията на работния процес и е забавила навлизането на нови лекарства на пазара. Това показва проучване на Health PR и „Индекс на болниците“. То е осъществено в края на януари сред 25 от най-големите фармацевтични производители и търговци на едро с медикаменти в страната, като обхваща дейността им през 2020 г., както и плановете им за 2021 г.
Пандемията е засегнала значително работата на фармацевтичния сектор у нас. 84% от респондентите смятат, че здравната криза се е отразила съществено на дейността им, а останалите 16% са на мнение, че е повлияла донякъде.
Най-засегнатата сфера се оказва работата на компаниите с медицинските специалисти – промени в нея има според 92% от отговорилите.
Организацията на работния процес вътре в компанията е на следващо място – тя се е изменила според 68% от респондентите. Така например 76% от компаниите са заявили, че са въвели ротационен принцип на работа, а 16% са преминали на дистанционна форма.
Пандемията е оказала влияние и върху приходите на сектора, смятат 40% от респондентите.
Новите продукти
Пандемията е оказала влияние и върху навлизането на нови лекарства у нас. 32% от респондентите казват, че са забавили пускането на пазара на медикаменти с до 6 месеца, а 8% с над половин година. Други 8% от респондентите са отложили пускането на нови лекарства у нас за след края на пандемията.
52% от анкетираните обаче са спазили сроковете си за пускането на нови медикаменти на българския пазар.
Клиничните проучвания
Пандемията е оказала по-малко влияние върху провеждането на клинични изпитвания. Забавяне на тази дейност с около 6 месеца има сред 36% от респондентите, а останалите 64% не са отлагали провеждането на проучванията си.
Дигитализация и маркетинг
Маркетингът на компаниите също е повлиян от пандемията. 88% от респондентите заявяват, че залагат на хибриден модел, в който се интегрира дигитален и традиционен подход, а 8% - изцяло на дигитален микс.
Телефонният контакт (88%), уебинарите (76%) и е-мейлите (72%) са трите най-използвани форми на комуникация, показва още проучването. Социалните мрежи са сред каналите при 28% от отговорилите.
Работата с лекарите
Пандемията силно е редуцирала визитите на компаниите сред лекарите. Най-голямо е намалението им в болниците, показва проучването. Там посещенията са се понижили с повече от половината според 60% от респондентите, а при 8% са преустановени напълно. Останалите 24% от анкетираните са ги ограничили между 25% и 50%, а 8% - до една четвърт.
При общопрактикуващите лекари и специалистите в извънболничната помощ визитите са ограничени с повече от половината си при 24% от респондентите, а при 15% няма промяна в броя им.
Намалението на визитите по време на пандемията при лекарите фармацевтичните компании са компенсирали с други форми на контакт. 40% от респондентите са увеличили употребата на социалните мрежи, а 88% - на виртуалните срещи.
При 36% от отговорилите се наблюдава и увеличение на вида и броя на информационните материали – листовки, видеопослания, презентации и др. 36%, са и респондентите, които са започнали да публикуват повече информация за специалистите в интернет. 28% от компаниите заявяват, че са въвели и повече е-приложения за лекарите.
Форуми и конгреси
Пандемията е оказала огромно влияние и върху провеждането на медицинските научни конгреси и събития. 48% от респондентите заявяват, че напълно са преустановили участието си в тях през изминалата година. Други 44% са редуцирали тази си дейност с над 50%. Едва 8% заявяват, че са намалили участията си в по-малка степен.
Бъдещето
Фармацевтичните компании планират да запазят в дългосрочен план част от промените, които предизвика в работата им пандемията. 84% от респондентите смятат да не прекъсват засилената употреба на дигиталните средства за комуникация и след пандемията.
80% са на мнение, че е добре да запазят възможността за работа от вкъщи, едва 12% обаче са на мнение, че трябва да намалят офисната си площ трайно. 36% от компаниите планират да редуцират участието си в медицинските научни събития, едва 8% смятат, че биха могли да редуцират визитите при лекарите и след пандемията.
Сред другите намерения на фармацевтичните компании в бъдеще е да увеличат хибридната форма на взаимодействие с медицинските специалисти, както и да прецизират аудиторията с оглед на информацията, която да достига до нея.