Той коментира темата в контекста на данните, че приходите от тол такси от 1 януари до 8 декември 2020 г. са 103 млн. лева, докато заложените приходи бяха в размер на 450 млн. лева за тази година.
“Постъпленията в бюджета щяха да са същите, независимо от наличието на тол системата. Тя обаче увеличава значително разходите”, коментира Рангелов.
Според него тол системата не е съобразена с това какво очаква Европа. „Не бяха взети под внимание добрите примери на съседни държави”, напомни експертът.
По негови думи тол системата в нашата страна се оказва “скъпа, технологично сложна и неефективна”, като не се изпълнява и принципът „Замърсителят и рушителят да плаща“.
“Трябваше да се въведе тол система само за магистрали и за първи клас пътища, да бъдат отменени винетките и да се събират допълнителни приходи например чрез акцизите върху горивата”, коментира Рангелов.
Директорът „Медии“ във Форума за Балкански транспорт и инфраструктура прогнозира, че ако се изпълни стратегията за модернизация на железопътния транспорт в България чрез инвестиции, ще се увеличи скоростта на пътуване.
Той смята, че 160 км в час е напълно приложима скорост - например до турската граница. “След 4-5 години да може да стигаме от София до Истанбул за много по-малко време, отколкото сега”, отбеляза експертът.
Какъв е финансовият ефект от тол таксите? Ще допринесат ли новите локомотиви на БДЖ за модернизация на жп инфраструктурата?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Видеа с всички гости на предаването “В развитие” гледайте тук.