Малко под 284 млн. лева с включен ДДС се очаква да струва модернизацията на железопътната линия от Перник до Радомир, която е част от транспортните коридори Видин – София – Кулата и Гюешево – Кюстендил – София, и двата част от основната европейска транспортна мрежа. Това се вижда от обществена поръчка на Националната компания „Железопътна инфраструктура“, публикувана днес.
Поръчката е за две обособени позиции. Първата е за ремонта и модернизацията на трасето, а втората – за модернизиране на системите за сигнализация и комуникация, което ще струва малко над 31 млн. лева. Общо за цялата обществена поръчка бюджетът е малко над 321 млн. лева с ДДС.
Срокът за реализация на строителните дейности е 42 месеца, а за системите за комуникация и сигнализация – 44 месеца. Това означава, че ако поръчката и отчуждаването на имоти, което още не е започнало, приключи по план към края на 2021 - началото на 2022 г., то ще е изпълнена най-рано през втората половина на 2025 г. - 2026 г., ако се започне строителство веднага след подписване на договор.
Засега обаче няма финансиране за това трасе. За него ще се търсят европейски средства, проектът е един от предложените за новата оперативна програма „Транспортна свързаност“. Този път по-големия дял от парите ще отидат за железопътна инфраструктура, защото жп транспортът е приоритет за ЕС, а 2021 г. – първата от новия програмен период, е обявена за година на жп транспорта в ЕС.
Удвояване на линията
Трасето Перник – Радомир е първият етап от модернизацията на жп линията София – Перник – Радомир. Вторият етап е от Перник до София, за което също ще се търсят европейски средства.
Предвижда се линията да бъде удвоена, с максимална скорост за движение 160 км/ч. Ще се се изгражда нова контактна мрежа за новата втора линия. Предвижда се и строителство на нови перони с осигурен достъп до тях (пешеходни подлези/надлези) за гарите Перник и Радомир, както и за спирките Кракра, Бела вода и Копаница. Ще бъдат изградени и нови отводнителни съоръжения.
Съществуващото трасе е с дължина 17,2 км, с нормално междурелсие 1435 mm, електрифицирано. Проектната скорост варира от 70 до 100 км/ч, с някои ограничения до 40-75 км/ч. Железопътната линия е единична в голямата част на участъка, като само от гара Батановци до гара Радомир е двойна.
По дължината на трасето има три гари и три спирки за обслужване на пътническия и товарния трафик, и 8 железопътни моста.
Изпълнението на настоящия проект започва от км 29+071,91 в междугарието Перник разпределителна - Перник и завършва на км 46+141,68 по път 1 в междугарието Радомир – Александър Димитров и км 46+219,75 по път 2 в междугарието Радомир – Долни Раковец.
Срокове за участие
Срокът за кандидатстване по обществената поръчка е 12 март 2021 г. Отварянето на офертите е предвидено за 15 март.
С приключването на проекта времето за пътуване от Радомир до София ще бъде намалено на 30 мин от малко над 1 час в момента.
преди 3 години Близо 4 години за 17 км. С лопати ли мислят да копат? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Предполагам че дължината на железопътното трасе между Перник и Радомир е около 13 километра. Общата сума е 321 млн лева, следователно тази на километър е 25 000 000 лева. Въпросът ми е Шиши ли ще строи трасето? отговор Сигнализирай за неуместен коментар