В условията на пандемията от COVID-19 от началото на 2020 г. до момента са събрани 256 млн. от електронни винетки, а приходите от пътни такси за тежкотоварните камиони са около 120 млн. лв., или с 20% повече в сравнение със същия период на 2019 г., информира проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, в чийто ресор е оперирането на смесената електронна система за събиране на пътни такси – е-винетка и тол.
През годините се отчита устойчиво нарастване на приходите и при този тренд не е необходимо да се правят промени в цените на е-винетките, добави той. И отбеляза, че въпреки кризата и това, че транспортният бранш е един от най-засегнатите сектори, има повишаване на събираемостта от пътни такси.
Постъпленията са реализирани при повече от 25% намаление на броя пътувания и почти 30 на сто намаление на средните превозни разстояния. Комбинацията от тези два фактора намалява общото разстояние, което изминават автомобилите, а от там - таксите, които заплащат, обясни той. Поддържането на „зелените коридори“ за транзитния трафик, за което Агенция „Пътна инфраструктура“ беше един от основните фактори, също доведе до възможността международните превозвачи да разпознаят България като привлекателен маршрут и затова реализирахме тези приходи, обясни още той.
Асенов посочи, че през месеците юли и август е реализиран до три пъти по-висок приход от уикенд е-винетки в сравнение със същия период на 2019 г., въпреки спада с 60% на транзитния трафик от леки коли. Според него това се дължи на големия брой купени краткосрочни е-винетки – уикенд и седмични, за автомобили с българска регистрация.
За улеснение на шофьорите непрекъснато се подобрява качеството на услугата за продажба на електронни винетки чрез оптимизация на интерфейса. В списъка с държавите за регистрация на превозните средства България е изведена на първо място и пред всяка страна е посочен националният ѝ флаг. Бутоните за лек автомобил до 3,5 тона и ремарке са разделени, а електронната винетка се активира до 15 секунди след купуването ѝ, споделя Асенов.
Той изтъква, че електронната система работи добре, потребителите се таксуват и това се доказва от приходите.