Едно от най-големите предизвикателства, които постави световната пандемия пред висшите училища, е скоростното преминаване от присъствено обучение към обучение в дигитална среда. Това заяви проф. д-р. Миглена Темелкова, ректор на Висшето училище по телекомуникации и пощи в предаването „Смарт час“ в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
„Беше ни нужно около една седмица, за да можем да пренастроим 100% от учебния процес и учебното съдържание. Тук предимство имаха по-малките висши учебни заведения, каквото е и нашето, които са по-гъвкави и по-лесно при тях се извършва едно преструктуриране на учебния процес“, изтъква Темелкова.
Тя допълни, че студентите имат противоречиви чувства по отношение на обучението в онлайн среда.
„Много често се случваше в началото на учебната година да идват студенти, които искаха да преминем в електронна форма. Някои от тях например живеят с родителите си и се притесняваха да не пренесат вируса у дома, защото възрастните хора го преболедуват по-тежко. Докато други студенти пък се оплакват, че губят социалния си контакт, защото общуването онлайн не е равностойно на живия контакт”, подчерта Темелкова.
Въпреки това студентите имат желание да получават качествено образование и през лятото Висшето училище по телекомуникации и пощи е получило с разрешение от Министерски съвет за осигуряване на допълнителни 60 платени бройки за настоящата учебна година, защото местата са запълнени, изтъкна още тя.
„Това е парадоксално, защото някои висши училища, като нашето, запълват на 100% специалностите си, а други остават с много незаети бройки. Тук е ролята на държавата да прецени къде е голямото търсене за образователни продукти и към кои висши училища“, заяви Темелкова.
По думите ѝ най-търсените специалности са свързани с електронните и информационните технологии, киберсигурността и телекомуникациите, а причината за това е, че IT секторът търси непрекъснато подготвени кадри.
„След проведено скорошно проучване стана ясно, че 82% от нашите студенти работят още по време на обучението си и то в големи компании. Получават възнаграждения по-големи от тези на преподавателите си. Това означава, че качеството на образователния продукт, който получават, се търси на пазара на труда“, изтъкна Темелкова.
Повече по темата може да откриете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.