С проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (КСО) се предвижда въвеждането на три вида пенсионни продукта, които ще се изплащат от универсалните пенсионни фондове (УПФ).
Министерството на труда и социалната политика (МТСП) публикува за обществено обсъждане законопроекта за промени в Кодекса за социално осигуряване, които регламентират фазата на изплащане на пенсии от допълнителното задължително пенсионно осигуряване.
Със законопроекта се предвиждат три вида пенсионни продукта, които ще се изплащат от универсалните пенсионни фондове, в които за втора пенсия се осигуряват работещите, родени след 31 декември 1959 г. Това са: пожизнена пенсия за старост, разсрочено плащане на средствата по индивидуалната партида на всеки осигурен и еднократно изплащане на средствата по индивидуалната партида.
Първите осигурени във втория пенсионен стълб ще придобият право на допълнителна пожизнена пенсия за старост през 2021 г. за жените и през 2024 г. за мъжете.
Планира се пожизнена пенсия за старост да се плаща, когато размерът на пенсионните спестявания на осигурения във втория стълб позволяват отпускане на пожизнена пенсия за старост в размер, който не е по-малък от 15% от размера на минималната пенсия за стаж и възраст, който от 1 януари 2021 г. се предвижда да е 300 лв.
Осигурените ще имат право на допълнителна пожизнена пенсия за старост при навършване на възраст за придобиване на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Кандидат-пенсионерите ще могат да се възползват от това право и 1 година преди да навършат регламентираните в Кодекса за социално осигуряване години, но само при условие, че средствата по индивидуалната им партида позволяват да им се отпусне допълнителна пожизнена пенсия в не по-малък размер от минималната пенсия за стаж и възраст. Гарантираният размер на допълнителната пожизнена пенсия за старост не може да бъде по-малък от този, изчислен на база сумата на брутния размер на преведените от Националната агенция за приходите и от Националния осигурителен институт осигурителни вноски за съответното осигурено лице.
При желание на осигуреното лице пенсионноосигурителните дружества са задължени да предложат гарантиране на размера на първата допълнителната пожизнена пенсия за старост, изчислена на база натрупаните средства по индивидуалната партида, ако сумата на средствата е по-голяма от брутния размер на преведените осигурителни вноски. При определянето размера на тази пенсия, освен посочените по-горе параметри се прилага и рисков коефициент, съгласно актюерските разчети.
Допълнителната пожизнена пенсия за старост може да бъде с гарантиран период на изплащане. Може да включва и разсрочено изплащане на част от средствата до навършване на избрана от пенсионера възраст. В тези случаи срокът и размерът на разсроченото плащане, както и размерът на пожизнената пенсия, се избират от осигуреното лице.
Разсрочено плащане на средствата от индивидуалната партида на осигурения в универсален пенсионен фонд ще е възможно, когато тяхната стойност не е достатъчна за отпускане на пожизнена пенсия, но надвишава три пъти минималната пенсия за стаж и възраст. В този случай месечното плащане не може да бъде по-малко от 15% и по-голямо от минималната пенсия за стаж и възраст. Гарантираният размер на разсроченото плащане е равен на този, изчислен на база сумата на брутния размер на преведените осигурителни вноски за съответното осигурено лице.
Със законопроекта са предвидени и промени, свързани с определянето на размера на допълнителната пожизнена пенсия за старост. Той се формира въз основа на:
- по-голямата от двете суми на: натрупаните средства по индивидуалната партида или допълнената индивидуална партида до брутния размер на осигурителните вноски;
- биометрични таблици, утвърдени от Комисията за финансов надзор;
- технически лихвен процент, одобрен от Комисията за финансов надзор.
Предвижда се пенсионноосигурителните дружества да използват единна таблица за смъртност за изчисление на пожизнените пенсии и на фонда за изплащане на пожизнени пенсии, която се утвърждава от Комисията за финансов надзор и се актуализира при съществени промени в официалната статистическа информация, на която се основават. Размерът на техническия лихвен процент за изчисление на видовете пенсии и на фонда за изплащане на пожизнени пенсии също се одобрява от комисията.
В ограничени случаи, в които пенсионните спестявания не са достатъчни, за да се осигури разсрочено плащане, се предвижда еднократно изплащане на средствата от индивидуалната партида на осигурения. Това се предвижда, когато средствата по индивидуалната партида на осигурения са по-малки от трикратния размер на минималната пенсия за стаж и възраст.
При смърт на пенсионера наследниците му имат право на дължимите средства, ако избраният продукт е пожизнена пенсия с гарантиран период на изплащане. Ще се наследяват и средствата в случай, че пенсията се плаща под формата на разсрочено плащане.
Със законопроекта се предлага в момента на пенсиониране на осигурено лице индивидуалната му партида в универсален пенсионен фонд да се закрива. Натрупаните средства в индивидуалната му партида ще се прехвърлят в специално обособен общ фонд за изплащане на пожизнени пенсии. Това позволява да бъдат гарантирани както пожизненият характер, така и размерът на пенсионното плащане на всеки пенсионер, независимо от случаите на дългосрочно получавани пенсии или на неблагоприятни инвестиционни резултати.
Извършени са промени и в разпоредбите, уреждащи резерва на пенсионноосигурителните дружества. С тях се предвижда, че за покриване на недостига във фонда за изплащане на пожизнени пенсии, пенсионноосигурителното дружество създава резерв за гарантиране изплащането на пожизнените пенсии.
Разпоредбата на чл. 201 от КСО, регламентираща задължителните такси и удръжки в полза на пенсионноосигурителните дружества се допълва, като в нея се включва и такса, изчислена върху стойността на нетните активи на фонда за изплащане на пожизнени пенсии и на фонда за разсрочени плащания – до 0,5 на сто годишно.
Създава се задължение за пенсионноосигурителните дружества при подаване на заявление за пенсиониране да запознават лицата, осигурени във фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване, с техните права и с правата на наследниците им във връзка с придобитото право на пенсия, както и на правото да получат еднократно или разсрочено натрупаните по индивидуалната партида средства.
Създава се разпоредба за консервативно инвестиране на активите на фонда за изплащане на пожизнени пенсии.
Пенсионноосигурителните дружества могат да предлагат и по-сложни форми на пожизнена пенсия, като: пожизнена пенсия с гаранции за наследниците на пенсионера (с гарантиран срок на изплащане); пожизнена пенсия с разсрочено изплащане за определен срок, след което оставащият пенсионен капитал се използва за изплащане на пожизнена пенсия до края на живота на пенсионера. В този случай разделянето на капитала се извършва така, че гарантираният размер на месечната пожизнена пенсия да не е по-малък от 15% от минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал.1 от КСО.
Основна цел на промените в Кодекса за социално осигуряване е да се създаде пълно и непротиворечиво регулиране на фазата на изплащане от втория пенсионен стълб, което би улеснило информирания избор на лицата, подлежащи на допълнително задължително пенсионно осигуряване посочва се в мотивите към проекта. В тази връзка се предлага промяна на срока, в който лицата могат да упражнят правото на избор на осигуряване.
Предвижда се хората, които навършват възрастта за пенсиониране от 2022 г. до 2025 г. включително, да могат да упражнят правото на избор на осигуряване до 1 година преди тази възраст. Този период се увеличава плавно до 2038 г., когато осигуряването ще може да се променя не по-късно от 5 г. преди навършването на възрастта за пенсиониране.
По този начин за първите групи осигурени лица се гарантира по-продължителен период за запознаване със законовите промени, посочва се в мотивите към проекта. Създава се и възможност те да направят по-точна преценка относно размера на бъдещите си пенсии в зависимост от натрупаните средства по индивидуалните им партиди в период, максимално близък до пенсионирането, отбелязват вносителите.
Цялостното уреждане на фазата на изплащане от втория пенсионен стълб е наложително с оглед на това, че първите пенсионери от УПФ се очакват от 1 септември 2021 г., когато жените, родени в началото на 1960 г., ще навършат определената в чл. 68, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) пенсионна възраст. Първите по-значителни групи пенсионери от УПФ се очакват след 2024 г., когато и родените през 1960 г. мъже ще навършат законоустановената пенсионна възраст.