Общата оценка на българските потребители за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца бележи леко подобрение, в резултат на което балансовият показател в края на октомври се покачва с 3,6 пункта, показват бизнес анкетите на Националния статистически институт (НСИ).
Оценка за общата икономическа ситуация в страната през последните 12 месеца
На тримесечна база общият показател на доверие на потребителите нараства с 0,8 пункта, което се дължи изцяло на повишеното доверие сред градското население.
Показател на доверие на потребителите
Очакванията на живеещите в градовете са тази положителна тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца за разлика от населението в селата, което е малко по-песимистично настроено в сравнение с три месеца по-рано.
Очаквания за общата икономическа ситуация в страната през следващите 12 месеца
Статистиката отчита, че в сравнение с юли се наблюдава намаление на негативизма както в оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца, така и в прогнозите им за следващите 12 месеца.
Оценка на финансовото състояние на домакинствата през последните 12 месеца
Очаквания за финансовото състояние на домакинствата през следващите 12 месеца
Потребителите смятат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо спрямо оценките, регистрирани при предходното наблюдение. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.
Инфлационни очаквания за следващите 12 месеца
Що се отнася до безработицата в страната през следващите дванадесет месеца обаче нараства песимизмът, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативни очаквания.
Очаквания за безработицата през следващите 12 месеца
През миналия месец по-голямата част от потребителите продължават да оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, въпреки че техният относителен дял леко намалява в сравнение с три месеца по-рано. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за „покупка на кола“, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.
Намерения за изразходване на голяма сума пари за подобрения в дома (централно отопление, санитарни възли и т.н.) през следващите 12 месеца