71,2% срещу 28,8% от българските учители подкрепят започналото вече дистанционно обучение в гимназиален етап, а 65,8% биха подкрепили започването на дистанционна организация в прогимназията от 3 ноември.
Това сочи анкета на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ сред 6100 педагогически специалисти относно евентуално преминаване на образователната система в обучение в електронна среда от разстояние.
По отношение на начален етап 53,1% срещу 46,9% смятат, че не трябва да се преминава на дистанционно обучение. Подобен е резултатът - 56,5%, срещу преминаване на детските градини в дистанционен режим.
69,9% от анкетираните смятат, че висшите училища трябва да преминат към обучение в електронна среда от разстояние.
От синдиката обясняват високия процент на желание за преминаване в електронен режим от разстояние за гимназиален и прогимназиален етап с няколко причини. Според тях темата за училището се използва с политически цели, за да се насади мнението, че образователните институции са "инкубаторите на заразата". От синдиката посочват, че това демонстрира липсата на гражданско образование и мислене на българския политически елит.
Общо 71,2% от респондентите учители смятат, че образователните институции крият опасност от зараза.
От синдиката повдигат въпроса защо въпреки обещанията няма безплатно тестване на учители и ученици за сметка на РЗИ. Ако някой учител или директор реши да се тества, то е за негова лична сметка, посочват от профсъюза. Дори при болен член от семейство РЗИ-тата не издават предписание за PCR, а препоръчват карантиниране.
В момента 671 са заразените учители. В тази бройка не влизат учителите, които са в карантина заради позитивен тест на член от семейството, или в случаите, когато детето на учителя е карантинирано поради карантиниран клас или група в детска градина.
Ръководствата на образователните институции вече са в огромно затруднение да осигурят замествания, дори и при 10% болни учители. От синдиката допълват, че за да продължи да работи образователната система, е необходим финансов ресурс и банка с учители или студенти, които да заместват, което засега не е в наличност.
Натоварването на българските учители поради това, че изпълняват вътрешно заместване на болни отсъстващи свои колеги, води до увеличаване на бърнаут ефекта до критичните 70%. В момента качеството на образованието и съхраняването на учители и директори е поставено на карта, обобщават от профсъюза.
Остават и проблемите с липса на дигитални средства и дигиталните ресурси за работа на педагозите в електронна среда. МОН в момента предоставя средства за лаптопи за малко над 2% от българските учители, пишат още от синдиката.