Правителството отмени взетото на 9 септември решение за приемане на промени на Закона за движението по пътищата. В проектозакона се предлагаше преминаване към едноетапно производство по търсене на административнонаказателна отговорност за редица нарушения на действащия закон.
Министрите преценяват, че е необходимо допълнително съгласуване с всички заинтересовани страни, съобщи правителственият пресцентър. След постигане на консенсус по основните положения в Закона за движението по пътищата проектът ще се представи на Народното събрание за одобрение.
Министерският съвет прие Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата в България за периода 2021 - 2030 г., както и План за действие 2021 - 2023 г. с приложения към него.
Двата документа са изработени от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) в сътрудничество и координация с Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение по пътищата.
За първи път към стратегията е разработен тригодишен план за изпълнение. Той ще бъде актуализиран всяка година, за да се гарантира ежегоден мониторинг на предприетите мерки и политики за повишаване безопасността на движението по пътищата.
В стратегическия документ е направен преглед и на изпълнението на мерките за повишаване на безопасността на движението по пътищата през последното десетилетие. Страната ни е постигнала 19% намаление на жертвите от пътнотранспортни произшествия (ПТП) и 22% на тежко ранените при пътни инциденти в периода 2010-2019 г. Никоя страна в ЕС не успява да изпълни заложената обща цел за 50% намаление на жертвите от ПТП, като средноевропейският темп на намаление за десетилетието към 2018 г. е около 21%.
Стратегията и планът за действие са разработени, като е взета предвид новата стратегическа рамка на Европейската комисия от 2019 г., която определя акцентите на общоевропейските политики в областта на безопасността на движението за предстоящото десетилетие 2021-2030 г.
Те предвиждат прилагането на интегрирана система за планиране, изпълнение, наблюдение, отчитане, контрол и оценка на държавната политика за безопасността на движението, в единна стратегическа рамка, която обхваща компетентните органи на централно, областно и общинско ниво.
От Министерския съвет поясняват, че стратегията интегрира подхода „безопасна система“, съгласно който хората ще допускат грешки и могат да попаднат в пътнотранспортни произшествия, но стремежът винаги трябва да е насочен към създаване на среда, която е щадяща и пригодна да смекчава нежеланите тежки последици.
В Плана за действие се разчита на прилагането на широк спектър от мерки, залегнали в тематичните направления: управление, основано на интегритет; социално-отговорно поведение - учене през целия живот; контрол - ефективен и превантивен; щадяща пътна инфраструктура; превозни средства в защита на човека; спасителна верига за опазване на живота.
Планът трябва да се изпълнява от институциите на национално, областно и общинско ниво. В контекста на европейската политика в областта на безопасността на движението България изразява ангажимент в дългосрочен план да работи за постигне на „Визия нула“ загинали и тежко ранени в резултат от пътни инциденти, а до 2030 г. техният брой да бъде намален наполовина.