Електрически велосипеди, машини за рециклиране на стъкло, сгъваеми бутилки за многократна употреба и тротоарни плочки от рециклирана пластмаса и стъкло – това са само част от идеите на представители на българския бизнес, обърнали поглед към бъдещето, в което ще доминира зелената икономика.
България си поставя високи цели по отношение на рециклирането на отпадъците за 2030 г., става ясно от презентацията на Антон Пейчев, експерт в дирекция „Управление на отпадъците“ към Министерството на околната среда и водите, представена по време на XI Зелен форум на сп. „Мениджър“ на тема „Европа, България и преходът към отговорен растеж“
По думите на Пейчев до 2025 г. в страната ни разделното събиране на бутилки трябва да достигне 77%, а до 2030 г. – 90% от общото количество.
В същото време Даниел Николов, търговски директор на компанията „Еко Партнърс България“, представи нейния иновативен продукт – машина-контейнер с вградено дистанционно наблюдение, която рециклира непотребното стъкло.
От 2016 г., когато е създадено, дружеството успява да се превърне в най-бързо развиващата се организация в сектора за отвеждане и преработка на отпадъци с пазарен дял от 10,7%, като се очаква той да нарасне за годината до 12 на сто, изтъква Николов.
Компанията предлага ефективно следене на предлаганите от нея контейнери за отпадъци, тяхното извозване и преработване, като към момента Еко Партнърс обслужва 11 общини, общо 700 хил. души и разполага с 2800 съда за разделно събиране на отпадъци.
„Ние сме акционерно дружество, което разпределя печалба. Средствата се инвестират в системи за разделно събиране“, посочва Николов.
По неговите думи иновативната машина за рециклиране на стъкло ще се предоставя безвъзмездно на различни представители на бизнеса, както и на ресторанти.
„Този метод пести въглеродни емисии“, изтъкна Николов, като представи и разработваните в момента тротоарни плочки от рециклирани пластмаса и стъкло.
Главният изпълнителен директор на „Нестле България“ Петър Стоилов беше друг гост в панела, който представи резултатите на компанията по отношение на отпадъците.
„Амбицията ни е до 2025 г. да имаме 100% рециклируеми опаковки на нашите продукти или такива, които да могат да се ползват повторно“, изтъкна Стоилов, добавяйки, че към момента тези опаковки достигат 80% от общия брой, които компанията използва.
Той изтъкна, че „Нестле“ разработва т.нар. „опаковки на бъдещето“, в които няма да присъства никаква пластмаса, като вместо нея дружеството ще наложи картонената опаковка.
Стоилов подчерта редица постижения на компанията от 2016 г. досега по отношение на екологосъобразността. Постигнати са икономии на вода в размер на 3470 куб. метра, което се равнява на годишната консумация на вода на един малък град или дневната такава на над един милион души. „Нестле“ е направила и икономии на пластмаса в размер на 206,9 тона, като отделно от това компанията има сертификат от ЧЕЗ за ползване на зелена енергия.
Според Стоилов целта на „Нестле“ е до 2030 г. дружеството да се превърне в такова с нулево негативно въздействие върху околната среда.