Лято 2020 е белязано от много отменени или отложени почивки и пътувания, а това се отразява на броя на потребителските жалби и сигнали, свързани с неосъществени ваканции. За последните 6 месеца близо 40 на сто от жалбите и сигналите в Европейския потребителски център у нас са такива за провалени ваканции зад граница и отменени полети, казва директорът на центъра Соня Спасова пред БНР.
„Тенденцията се запазва. Все още хората не пътуват или пък не са им върнати парите за отложени полети, отменени полети от страна на авиокомпаниите“, уточнява тя за предаването „Чуй лятото“.
В голяма част от случаите потребителите настояват да им се възстановят парите. Авиокомпаниите са затрупани с жалби и тяхната обработка се забавя, отчитат от Европейския потребителски център в България. „При някои от авиокомпаниите има забавяния от порядъка на месеци, независимо че в законодателството е предвиден срок от 7 дни“, пояснява тя.
Другият тип доминиращи жалби, чийто брой надхвърля този от предишни години, е за отпаднали почивки. „Хората са си резервирали, да кажем, седмица в Париж или в Рим. Всичко зависи от вида на резервацията. Има резервации, които за съжаление са най-често използваните – без право на безплатна отмяна. В този случай потребителят няма право да получи парите си обратно. С помощта на нашата мрежа обаче ние се опитваме да водим преговори с търговците, с хотелите, с местата за настаняване и в голяма част от случаите успяваме да постигнем вид компромис“, отбелязва Соня Спасова.
За Европейския потребителски център у нас август тематично е бил посветен на темата за фалшивите стоки.
„Хората поръчват стоки, които се надяват да бъдат качествени, приятни за ползване, удобни за носене, ако са обувки или дрехи. Впоследствие получават фалшиви стоки, които носят разочарование. Последните сигнали, които получаваме, са свързани с недостатъчно качествена козметика – било то парфюми, било кремове. Включително имахме сигнал за крем за бебе – жената е получила опаковка, която е видимо използвана и след това допълнително запечатвана“, казва тя.
Когато поръчваме стока, е добре да видим предварително дали имаме контакт с търговеца, за да се оплачем, ако възникне проблем, съветва Соня Спасова. „Да провери отзиви на други потребители, да разгледа самия сайт – ако той изглежда сравнително професионално направен – това повече вдъхва доверие“, допълва тя.
Логично е да се обърне внимание на цената, подчертава Спасова. „Ако един парфюм на страницата на официалния производители или дистрибутор струва 100 евро, ако го намерим за 10 или 20 евро, няма как да очакваме, че ще бъде със същото качество, същата миризма, същата трайност“, обяснява тя.
Относно концертните събития, отменени или отложени заради пандемията, важат различни правила и разпоредби в различните държави на провеждане на културните прояви, уточнява Соня Спасова.