България и други страни от региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ) бързо заемат пазарен дял в доставките на някои електрически съоръжения и компоненти, включително акумулатори, печатни платки и електрически нагреватели, като в този сектор основните конкуренти са доставчици извън Европейския съюз, предимно Китай и други страни от Азия. Това каза Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика (ИПИ), в предаването “В развитие” по Bloomberg TV Bulgaria.
Той представи част от изводите от Международно изследване и идентифициране на потенциални пазари за експортен растеж на българските малки и средни предприятия (МСП) в избрани сектори, изготвено от Института за пазарна икономика по поръчка на Министерство на икономиката и Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП).
Богданов заяви, че Институтът се е фокусирал изцяло върху възможностите за малкия и среден бизнес в 54 продуктови групи с идентифициран висок потенциал, обхващащи 22% от общия износ на България през 2019 г. и пазарите им в 27 страни.
Той посочи още, че най-бърз ръст в износа в периода 2014-2019 г. бележат велосипедите и мотопедите с помощен двигател.
По думите му е важно да се види не просто къде българският бизнес пробива, а на даден пазар с кой доставчик се конкурира.
Целта на проучването е да подскаже на българските експортни фирми какво се случва на международните пазари, така че те да потърсят развитие на търговията по ниши и сектори, посочи изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) Бойко Таков.
Според анализа секторите със значителен експортен потенциал са автомобилната индустрия, електрониката, електирическата индустрия, машиностроенето, а Централна и Източна Европа (ЦИЕ) все повече се трансформира в новия индустриален доставчик в конкуренция с Китай, Малайзия и Виетнам.
“Не разглеждаме само къде българските компании се реализират, а къде сходни продукти се реализират”, добави Таков.
Според него най-ценният ресурс на България са хората. Той смята, че ще се отворят ниши, от които българската икономика може да се възползва.
“Видяхме например, че европейските икономики, сходни с нашите, се реализират добре в Аржентина. Искаме на база на тези данни да намерим партньори. Анализът е качен на нашата страница. Той е обществено достъпен и на база на него българските компании могат да направят анализи за своите продукти”, обясни Таков.
Основните препоръки са компаниите да бъдат гъвкави и адаптивни към новите условия.
“Тази криза на някои се отрази негативно, за други не толкова, а на трети - положително. В портфолиото им по неволя влязоха продукти, които ще останат и за напред - предпазни средства например. Трябва да разглеждаме кризата като възможност”, допълни Таков.
Вижте още във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.