Член е на Управителния съвет на Германо-Българската индустриално-търговска камара и на УС на Съвета на жените в бизнеса в България.
Г-жо Драгийска, за втора поредна година Лидл България е най-желаният работодател сред хранителните вериги у нас, според проучванията Employer of choice и Graduate Survey. Какво прави един работодател предпочитан избор за служителите?
Изключително сме щастливи, че за втори пореден път работещите и студентите в страната са посочили Lidl като най-предпочитан работодател в ритейл сектора. Това означава, че миналогодишните – също отлични резултати – не са били еднократни и че тази представа за компанията като добър работодател е устойчива. Доказаха го резултатите и от още едно интересно проучване – Career Show Index 2020, което наскоро подреди 50-те най-добри работодатели в България на база отличията им в различни бизнес награди през последните 3 години. В тази класация Лидл България попадна в ТОП 10 на най-добрите работодатели.
Зад всички тези отличия, разбира се, стоят голямо постоянство и ангажираност от наша страна да прилагаме ежедневно добри работодателски практики и отново ежедневно да доказваме, че зад думи като коректност и сигурност стоят реални действия. Вярвам, че това е изключително важно за хората, когато избират своя работодател – да виждат, че грижата за служителите не е еднократна, а постоянна, в добри и в трудни моменти.
Според резултатите от Graduate Survey и Employer of choice, хората търсят сигурност и финансова стабилност успоредно с традиционните възможности за развитие и обучение, а също оценяват високо добрия имидж на бранда и продуктите/услугите, които предлага. Истината е, че във всяка една от областите, посочени като водещи в избора на работодател, Лидл България инвестира още от стъпването си на пазара – като започнем от отличното възнаграждение, което е най-високото в бранша, през възможностите за кариерно развитие до стабилността и сигурността, които компанията дава на своите служители вече 10 години. Атмосферата за насърчаване на таланта на всеки от екипа не се създава набързо и заради кандидатстването за един или друг сертификат – тя се гради и утвърждава с години, както и усещането за откритост в общуването, за амбициозно целеполагане, ясна комуникация на приоритетите, доверие в предаността и ориентираността към резултата на всеки, оценката за приноса му. Затова и удовлетворението е голямо от тези признания – то осмисля всяко усилие и стъпка.
Потвърждение за това получихме и на международно ниво в началото на годината, когато Лидл България бе отличена със сертификата TOP Employer именно заради своите доказани работодателски практики. Тази поредица от признания, от една страна, радва, но – от друга – задължава в още по-голяма отговорност, защото истинската грижа за служителите е постоянна и повсеместна задача на всички управленски нива. Проявлението й – от осъзнаване през заявяването до осъществяването в малки и в големи стъпки – всеки ден, е което отличава добрия работодател.
Едно от проучванията – Graduate Survey – е проведено сред студентите. Какви фактори, според вас, привличат младите хора и какво търсят те?
Резултатите конкретно от това проучване сочат, че младите хора търсят сигурност в добре познати брандове, както и високо ценят възможностите за развитие и растеж, които ще получат от своя работодател. Ще споделя обаче и друг интересен опит, който имаме. Тази година за първи път Лидл България стартира своя стажантска програма, която предстои да се проведе през летните месеци. Разработихме програмата така, че да отговаря в максимална степен на това, което търсят младите хора, а именно – да бъде силно практически насочена, да им даде възможност да работят по конкретен проект, както и в целия този процес не само да добият поглед върху Lidl като компания и върху ритейл сектора, но да придобият реално нови умения от полза за тях в бъдеще. Обратната връзка, която получихме от кандидатите, е много показателна – голяма част от тях са оценили високо именно възможността за самостоятелна работа, конкурентното заплащане, обученията, през които ще преминат по време на стажа си, както и утвърденото име на Lidl като отговорна и доказана компания. В голяма степен това отговаря на въпроса какво търсят младите хора – работна среда, която ги стимулира да се развиват и която им дава свобода, сигурност и перспектива. Принципи, които винаги са били в основата на корпоративната култура в Lidl и които прилагаме спрямо всички наши служители – в тяхната основа винаги е доверието.
Според вас, ще се отрази ли кризата с COVID-19 върху критериите на хората при избора им на работодател и по какъв начин ще промени и самите работодатели?
Кризата с COVID-19 се отрази върху цялата бизнес среда и засегна и двете групи – и работещите, и самите работодатели. Напомни колко важно е работодателят да управлява дори в криза бизнеса си солидно – да може да се разчита на него за съвсем простички, но най-важни за хората от екипа му неща. Това са те – стабилност и сигурност наред с фактора грижа за всеки сътрудник буквално индивидуално – които ще придобиват все по-голяма важност за хората при техния избор къде да полагат труда си. Служителите ще продължат да търсят доброто възнаграждение и възможностите за развитие и израстване, но с много по-голямо внимание и взискателност ще се интересуват доколко тези проявления на работната среда са устойчиви във времето.
Що се отнася до компаниите, ще е нужно време, за да се възстановяват най-засегнатите и да преминат от режим на оцеляване и мобилизация към режим на инвестиции в работни места – с по-фокусираната и отвъд обичайния стандарт грижа за служителите. На фона на тази трудна ситуация се радваме на суверенитета да имаме възможност в Лидл България да продължаваме разумно да прилагаме досегашните доказали своята ефективност работодателски практики. Вярвам, че това е и основното, което нашите служители оцениха най-силно в кризата – грижата и сигурността, които им даваме, и спокойствието, че зад тях стои надежден и стабилен работодател, на когото могат да разчитат във всеки един момент. Благодарна съм, че и екипите ни отвърнаха със същото отношение именно при тези екстремни обстоятелства – доказаха, че наистина хората правят компаниите: те оживяват средата и системите, бизнес моделите и правилата, те постигат резултатите, те дефинират новите очаквания и цели и така създават и дооформят, но и емоционално насищат бранда Lidl.