Специална система по граничните пунктове проверява за неплатени глоби към пътна полиция. А преминаването ще става след плащане на актовете и фишовете. Пилотният проект вече няколко дни работи на ГКПП „Калотина”.
Шофьорите с фишове ще бъдат отбивани встрани и ще имат два часа да платят чрез ПОС терминал. В случай, че решат да не плащат глобите, ще им бъдат отнети книжката и талона, а ако колата, която шофират е на тяхно име, тя ще бъде спирана от движение. Това стана ясно от думите на комисар Иво Писанов от "Пътна полиция" по време на брифинг, цитиран от БНТ.
"Никакви ограничения няма за напускане на страната. Хората, които имат задължения и влезли в сила глоби, нямат правото да шофират", заяви той. Според него всеки отговоря за извършените от него нарушение и трябва да го плати, в противен случай му се отнема книжката.
Според него системата не е нова, тя е използвана и досега, но по родните пътища.
Неясно защо обаче от пътната полиция отказват да коментират факта, че огромен процент от хоарата всъщност не знаят за това, че са направили нарушение, просто защото не са били уведомени. Проблемът го има от години, но досега казусът „седеше“ на гишетата в КАТ за подновяване на книжки – отиваш да си смениш изтичащото свидетелство за управление на МПС и тогава разбираш, че имаш глоби от преди няколко години, на които дори тече наказателна лихва.
Устремът на КАТ да събират дължимите глоби за нарушенията на пътя е съвсем резонен, но дали граничните пунктове са мясото? Припомняме, че наскоро стана ясно, че за последните 4 години и Националната агенция за приходите (НАП) е събрала принудително само 54% от сумите по наложените от органите на МВР глоби за нарушаване на правилата за движение по пътищата.
"Нашите служители извършват същото, както и на пътя, на ГКПП-то се връчват невръчени фишове и се предявяват претенции към шофьорите", продължи с обясненията Писанов. Според него разликата между контрола на ГКПП-та и този по пътищата, е че тук има инсталиран ПОС терминал, и този които има задължения, може да плати глобите, а на пътя това не може да стане, и там директно му се отнема книжката.
На въпрос какво ще се случи, ако има сирв в системата (което по принцип често се случва, бел. ред.), Писанов отговори, че ако не работи ПОС терминалът, този, които дължи глоби, “ще трябва да намери начин да си ги плати”. "Глобите може да се платят по банков път, през фирми посредници, през портала на МВР, както и с онлайн банкиране", уточни той.
Въпреки стотиците примери за обратното, Писанов упорито настоя, че няма начин водачите да не знаят за нарушенията и глобите, които са им били наложени, а по-скоро недобросъвестно избягват плащането им. Той добави още, че не очакват образуване на задръствания, а сега системата се тества, за да се установи дали на границите да има по едно или две гишета за плащането на глобите.
По думите му до момента са връчени постановления за близо 360 хил. лв., а на “Калотина“ вече има и рекорд – 168 неплатени глоби са връчени на един шофьор.
Важно е да припомним още, че в момента се подготвят промени в Закона за движение по пътищата, а текстовете са качени за обществено обсъждане. Най-съществената промяна е, че за всички нарушения вече ще се издават фишове, а не актове. Целта е по-лесно налагане на санкции на нарушителите на правилата за движение и намаляване на възможностите наказанията да се избегнат заради изтичане на давност, посочват вносителите в мотивите си. Към този текст върви обаче и друг, според който фишовете ще се считат за връчени и когато нарушитялят не е открит. Въвежда се и опция и за електронно връчване по имейл. Регламентират се и правилата за съобщаване, когато нарушителят не е открит на своя адрес. Съобщаването може да бъде осъществено чрез поставяне на таблото за обявления или в интернет страницата на съответната структура за поне 7-дневен срок, след изтичането на който фишът се смята за връчен.
преди 4 години Мммдааа..не е издържано...затова Божков и Василев и Веска Меджидиева и мноооого др. знайни и незнайни "герои" на прехода към мизерията решиха че не си струва да плащат бягайки от закона, защото не е издържан юридически...това порно-законотворчество го гледаме вече над 30г... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Това не е много издържано юридически, ще падне при първото обжалване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар