От утре, 4 юни, се пуска движението по новите 12 км от обходния път на Габрово, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“.
В отсечката е най-голямото изграждано досега у нас стоманобетоново мостово съоръжение, което е с дължина 640 м и отвор 160 м. Построено е по метода „конзолно бетониране“ и премоства широката долина на р. Синкевица, част от кв. Чехлевци и кв. Войново на Габрово. По тази технология се изграждат мостове с най-големи отвори и това е третият такъв у нас след виадукта на 48-ми км на АМ „Хемус“ и виадукта на пътя Подкова - Маказа.
В новоизградената отсечка от обходния път на Габрово е и тунелът под Бакойския баир - при 12-ти километър на път III-5004. Съоръжението е построено по нов австрийски метод и по-голяма част от прокопаването му беше извършвано с взривни дейности. Тунелът е с една тръба с две ленти за движение, две водещи ивици и тротоари, със системи за безопасност - вентилация, светлинна сигнализация, пожароизвестяване, видеонаблюдение, диспечерски пункт и т. н.
В новоизградения участък, освен тунела и мостовото съоръжение, има и още два пътни възела - „Чехлевци“ и „Дядо Дянко“, както и три по-малки моста. При пътен възел „Чехлевци“, който ще е в близост до ул. „Малина“ и ул. „Никола Войновски“, ще се свързват обходният път на Габрово и път III-4404 Габрово – Дебел дял.
При пътен възел „Дядо Дянко“ – при бул. „3-ти март“ в областния град, ще се свързва път III-5006 Габрово - Узана с път III-5004 Обходен път на Габрово и общинския път за с. Чукили. Чрез двете съоръжения ще се осъществява връзката на обходния път на Габрово с центъра на града.
Целият обходен път на Габрово е с обща дължина 23 км. Досега шофьорите пътуваха по готовите 11 км, а вече ще преминават и по новите 12 км. При изграденото кръстовище с път I-5 шофьорите, идващи от Габрово и пътуващи към Казанлък и Южна България, ще продължават пътуването си през прохода „Шипка“.
Изпълнител на обходния път на Габрово е Консорциум ПСВТ, в който влизят „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи – Велико Търново“ АД, „Пътинженерингстрой – Т“ ЕАД.
Договорът за строителство е за 92 940 000 лв. с ДДС.
Проектът „Път III-5004 „Обход на гр. Габрово“ от км 0+000 до км 31+000, участък от км 0+000 до км 20+124.5 и етапна връзка от км 0+000 до км 3+130“ се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз чрез оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г., а след завършването на програмата изграждането продължи със средства от републиканския бюджет.
Обходният път на гр. Габрово е част от транспортното направление Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението в посока Север – Юг. Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.
Основните транспортни направления, които ще обслужва обектът са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).
Investor.bg припомня, че строителството на обходния път се забави заради дългото обжалване на оценката на въздействието на околната среда на обхода. Заради това България изгуби и 66 млн. лева европейско финансиране за обекта, които не бяха разплатени.