Договореният с превозвачите тримесечен период за анализ на приходите от толтакси няма как да бъде актуален заради кризата. Направен е анализ на обхвата на системата и ще бъде предложена промяна в него, като се включат още пътни отсечки, тъй като в момента има области, в които няма пътни участъци в обхвата на тола, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова пред членовете на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Аврамова отбеляза, че по данни от представители на транспортния бранш от 13 март до 26 май превозите са редуцирани със 70%. От 1 март, когато толтаксите за превозни средства над 3,5 тона влязоха в сила, до 26 май, включително, са купени маршрутни карти на стойност 16 461 830 лв. От тях 75% са продадени през каналите на АПИ – 500 терминали за самотаксуване, разположени по протежението на републиканската пътна мрежа и в основните бензиностанции, сайта bgtoll.bg, мобилното приложение и касите в областните пътни управления в цялата страна и на основните гранични контролно-пропускателни пунктове. Обработените за същия период тол декларации за автоматично таксуване от електронната система (с бордови устройства и GPS тракери) са 40 млн. на стойност над 9 млн. лв. Така приходите от толтакси са общо близо 26 млн. лв.
От 13 март до 26 май, включително, броят на продадените винетки за леки автомобили е 593 999 на стойност 36 381 353 лв. Приходите от тях през месец април 2020 г. в сравнение със същия период на 2019 г. са намалели наполовина. През април 2020 г. са продадени 181 580 винетки за 11 519 479 лв., а през 2019 г. - 459 831 винетки за 22 412 817 лв.
От началото на годината до 26 май, включително, приходите от пътни такси – винетки и тол, възлизат на 186 202 712 лв.
От началото на 2020 г. до 26 май 2020 г., включително, броят на продадените електронни винетки е над 2,5 млн. на стойност 160 млн. лв.
На въпрос за удължаване на срока на валидност на винетките проф. Олег Асенов – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, отбеляза, че те се плащат за време, а не за изминато разстояние и в европейската практика няма въведен компенсаторен механизъм. Той допълни, че по време на извънредното положение е имало промяна в модела на продажба на винетки – потребителите са предпочитали тези с по-кратък срок, като след отмяната му се е увеличила продажбата на дългосрочните винетки.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Агенция „Пътна инфраструктура“, Дирекцията за национален строителен контрол и Агенцията по геодезия, картография и кадастър работиха на пълни обороти за целия период на кризата, коментира Аврамова. Тя допълни, че нито една от структурите на министерството не е спирала работа при спазване на всички мерки с пълното съзнание, че строителният сектор е един от двигателите за икономически растеж.
От началото на кризата само АПИ е разплатила около 170 млн. лв., отчете министърът. Агенцията администрира голям обем от проекти с обща дължина около 350 км, напомни тя.
Аврамова съобщи, че вероятно днес ще бъде подписано разрешение за строеж за участък 3 от АМ „Хемус“ – от п. в. „Каленик“ до разклона за Плевен. Очаква се предсрочно да бъде завършена отсечката между пътните възли „Буховци“ и „Белокопитово“. Работи се в двата участъка на АМ „Европа“, като трасето от Драгоман до Сливница може да бъде завършена предсрочно, информира още тя.
116 обществени поръчки за около 850 млн. лв. без ДДС за строителство или реконструкция на ВиК обекти са обявени от ВиК оператори. Предвижда се да бъдат обявени общо около 190 процедури за около 400 обекта. Финансирането за тях е от Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“.
Проектите на обща стойност около 1,8 млрд. лв. с ДДС бяха дефинирани с разработените от Министерството на регионалното развитие и благоустройството регионални прединвестиционни проучвания за областите Враца, Русе, Перник, Видин, Силистра, Пловдив, Ямбол, Варна, Сливен, Стара Загора, Кърджали, Шумен, Добрич и Бургас. Такова беше изготвено пилотно и за област Смолян. Те ще се осъществят през настоящия програмен период, като този за Смолян е вече в изпълнение.
Предстои обявяване на обществена поръчка за разработване на регионални прединвестиционни проекти за 6 новоконсолидирани ВиК оператори - Хасково, Търговище, Велико Търново, Габрово, Софийска област и Плевен. За финансиране на готовите разработки на РПИП ще може да се кандидатства през следващия период.
Обслужването на една административна област от един ВиК оператор е сред принципите, които са заложени в проекта на новия Закон за ВиК. Предвижда се той да бъде публикуван за обществено обсъждане през следващата седмица, информира също регионалният министър. В него се предвижда също да се намали регулаторната тежест, да се преразгледат показателите за качество, да се запази социалната поносимост на цената на ВиК услугите, но да се промени структурата им, както и да се осигурява целево финансиране на отрасъла чрез държавния бюджет, за да не се повишават драстично цените и да не се надвишава прага на социалната поносимост.