Вместо да наложи контрол над данъчните складове, държавата реши да влезе в играта като търговец, заяви в ефира на bTV бившият икономически и енергиен министър и настоящ кмет на столичния район „Средец“ Трайчо Трайков, коментирайки темата за създаването на държавно дружество, което да оперира верига бензиностанции в страната.
„Според мен регулацията щеше да е много по-лесно начинание, отколкото да играеш по правилата като останалите търговци“, подчерта Трайков, добавяйки: „Картелът си остава у нас. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) винаги е спирала на милиметър от това да докаже, че картел има. Вместо да ги накаже обаче с 10% от оборота, КЗК ги задължи да не си публикуват цените на едро. Щом КЗК не успя да спре картела, беше нужно държавата да се намеси в данъчните складове и да направи така, че цените да се регулират от държавата, защото над 80% от данъчните складове за бензин и над 90% от тези за дизел са под контрола на една и съща група компании“.
По думите на Трайков държавата едва ли ще бъде най-конкурентният търговец и едва ли ще печели от тази си дейност.
„Да, вероятно ще продава евтино гориво на хората, но няма да е на печалба“, заяви бившият енергиен министър.
От друга страна проф. Атанас Тасев заяви в ефира на БНТ, че създаването на „Държавна петролна компания“, която да се намеси на пазара на дребно на горива, ще доведе до допълнителна прозрачност.
„Държавата е много по-прозрачна, отколкото частната структура. Тук елементът на прозрачност и доверие струва тази цена, която в момента държавата ще плати за това упражнение“, посочи Тасев. Той обясни, че в критична ситуация държавните институции са реагирали по-адекватно.
Според него акцентът в случая е да се реши един много сериозен проблем от 2007 г. – данъчните складове.
„Непрекъснато имаше обвинения, че тази дейност на съхранение на горивата е монополизирана. Поради това държавата активира две много големи бази и им дава статут на данъчни складове“, коментира Тасев.
По неговите думи държавата няма да налага дъмпинг или остра конкуренция с дейността си на пазара на дребно на горива.