Симетрията на информацията, или ясно разписаният регламент за доплащанията в болниците, е ключова за подобряване на конкурентоспособността на болничните заведения, а също така и оптимизацията на цените вследствие на създадената ценова прозрачност. Това коментира здравният икономист Аркади Шарков за Investor.bg по повод предстоящия здравен дебат „Управление на съвременното здравеопазване - предизвикателства и добри практики“, който е част от класацията "Най-добрите болници 2019".
Аркади Шарков е модератор на събитието, което ще се състои по-късно днес.
Идеята за това цените на всяко едно болнично заведение да са публични е в полза както на пациентите, така и на институциите, които боравят с информацията, за да изграждат стратегии, посочи икономистът.
От изключителна важност е пациентът да може да провери предварително колко ще струва неговото лечение – колко покрива пътеката и колко би доплатил, отбеляза още той. Първо, за да има финансова яснота, както и предвидимост и второ, за да не се стига до скандали за това кой колко е доплатил и дали е бил предварително уведомен. Когато всичко е ясно написано, спекулата е сведена до минимум.
Едно от най-важните неща за сектора на здравеопазването у нас в момента е имплементацията на Националната здравна информационна система, тъй като навременният достъп до информация в сферата е ключов, когато говорим за лечението на пациентите спрямо съвременните стандарти. На следващо място е осъвременяването на цените на клиничните пътеки - здравеопазването е динамична сфера, а цените им в България продължават да са статични или с нисък темп на нарастване. След оптимизацията на цените на клиничните пътеки вече може да говорим за официализация на доплащането от страна на пациентите, както и за подобряване на общата здравна картина в страната, смята здравният икономист.
Що се отнася до качеството на медицинските услуги в българските болници Шарков посочи, че в сравнение с други държави в Европейския съюз сме с добър достъп до здравни услуги в болничната и доболнична помощ. Що се касае до качеството, то може да бъде изследвано от няколко ъгъла - дали пациентът е напуснал болницата излекуван или "с подобрение", дали е бил приет отново в краткосрочен план със същите оплаквания. Дали болницата може да предложи достатъчно добра инфраструктура, за да се чувства пациентът добре обгрижен и доколко той е лекуван с най-съвременните методи. Качеството също така зависи и от медицинските стандарти, които към момента все още не са напълно обновени. Това създава проблеми както за лекарите, така и за пациентите поради факта, че има вариации в третирането на едни и същи заболявания.
Прозрачност, оптимизация на публичния ресурс и по-добра комуникация между лекарите и пациентите, както и между медицинската общност и медиите. Това следва да са мерките за подобряване на удовлетвореността от качеството на медицинските услуги у нас. Добрата комуникация и обратна връзка винаги спомагат за подобряване на усещането за качество, тъй като то е субективна величина, както и за публичност на добрите практики и идеи, обобщи здравният икономист.
Темата на здравния дебат, който ще се състои днес, е: Управление на съвременното здравеопазване – предизвикателства и добри практики.
Повече за събитието може да научите тук.