Бизнесът търпи допълнителни загуби след измененията от 2018 г. в Закона за данък върху добавената стойност и Наредба Н-18, които въвеждат изисквания към софтуера за управление на продажбите в търговския обект (СУПТО). Разшири се обхватът на случаите, в които следва да се прилага принудителната административна мярка (ПАМ), като глобите или имуществените санкции често са непропорционални на нарушението.
Това пише в становището на Българската стопанска камара, което работодателската организация изпрати до финансовия министър Владислав Горанов и изпълнителния директор на Националната агенция за приходите Галя Димитрова.
В него БСК и членуващите в Камарата браншови организации настояват да има повече яснота при разрешаване на възникналите проблеми за бизнеса по прилагане на конкретни текстове на Наредба Н-18. За целта те предлагат да се създаде работна група, която да обсъди разпоредби в ЗДДС, които засягат прилагането на принудителната административна мярка (ПАМ) „запечатване на обект за срок до 30 дни“.
Категорично настояваме за създаването на такава работна група, което е условие за участието ни в работните групи по текстовете на Наредба Н-18, заявяват от бизнеса.
Предприемачите са на мнение, че броят на обособените седем работни групи (т. нар. софтуерна фискализация и предложените нови шест – от които четири браншови, една методическа и една за технически въпроси) е твърде голям, но не обхваща всички засегнати икономически дейности.
От БСК посочват, че възприетият секторен подход ще затрудни работата в групите, ще консумира значителен експертен ресурс от бизнеса и НАП и, в крайна сметка, ще бъдат обсъждани въпроси, които в голяма си част са отнасят до всички браншове.
Като отчитаме мненията за Наредба Н-18, изложени на проведената среща в Министерския съвет на 10 февруари, предлагаме нова структура на работните групи, пише в становището, подписано от председателя на управителния съвет на БСК Радосвет Радев.
Според бизнеса трябва да се прецизират конкретни нормативни текстове в Наредба Н-18 с допълване на дефиниции и промени в нормативния акт, когато се отнасят до обхвата и разграничаването на СУПТО от останалите софтуери. Това се отнася до началото и края на процеса на продажба, до разширяване на приложното поле за отчитане чрез стандартизиран одиторски файл и др.
От браншовите организации искат да се решат технически въпроси по прилагането на Наредба Н-18, които засягат ограниченията за блокиране след неуспешно предаване на данни за 24 часа, както и възможностите за използване на различна преносна среда от GPRS канала на мобилните оператори. Към тях принадлежат промени, които изискват преодобряване на фърмуера, гарантиране на устойчивост и сигурност на дигиталната среда, изисквания към софтуерите и др.
Предварително обявените седем групи биха могли да функционират с експертни становища и да поставят конкретни, в т.ч. частни казуси в отделните браншове или предприятия, които да бъдат обсъдени в някоя от посочените три работни групи, коментират от БСК и организациите Асоциация на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА), Българска асоциация за развитие на бизнес софтуер (БАРБС), Българска асоциация на заведенията (БАЗ), Българска е-комерс асоциация (БЕА), Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА), Конфедерация на автобусните превозвачи (КАП), Международна фискална асоциация (IFA) – България, Национална асоциация „Хотели, ресторанти кафетерия“ (ХоРеКа), Национален борд по туризъм (НБТ), Национално сдружение на общопрактикуващите лекари в България (НСОПЛБ), Сдружение на заведенията в България (СЗБ), Съюз на автосервизите - София (САС).