Доверието в българските онлайн магазини през миналата година се е увеличило, показва проучване на компанията СуперХостинг.БГ. Нараства и броят на инсталациите на платформи за онлайн магазини. Електронната търговия продължава да е най-динамичната форма на онлайн бизнес и през отминалата година, а броят на проектите се увеличава въпреки въвеждането на редица нови регулации, които засягат бранша.
Тези изводи се подкрепят и от проучване на Българската Е-комърс Асоциация (БЕА) и Националния статистически институт (НСИ) за отминалата година, според което българите се доверяват най-вече на местни онлайн търговци (88.1%), следвани от магазини от Европейския съюз (41.8%) и такива от трети страни (19.1%). Според същото изследване се очаква ръстът на b2c (business to consumer) онлайн пазара в България за 2019 г. да достигне около 30% спрямо 2018 г., до обем от 895 млн. евро.
“Добрата новина е, че наблюдаваме не просто появата на нови магазини, а на все повече зрели проекти, които се развиват устойчиво и чиито екипи мислят повече за развитието на своята марка, за сигурността и надеждността. Любопитно е също, че нараства интересът към SaaS платформи за създаване на онлайн магазини като Shopiko, които със своята лекота привличат уеб предприемачи без технически опит и познания”, споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на СуперХостинг.БГ.
Възходящата тенденция при електронните магазини ще се засилва през новата година, тъй като все повече българи, които до момента не са пазарували онлайн, започват да го правят. В добавка, по данни на БЕА, 31% от онлайн потребителите, или над 20% от цялото население на България, са превърнали онлайн пазаруването в навик и му се доверяват.
И през 2019 г. най-поръчвани онлайн продължават да са дрехите и спортните стоки (76.4%), следвани от стоките за дома като мебели и играчки (35.3%), както и хотелските резервации и закупуването на туристически пакети онлайн (20.7%).
Все по-важен става личният и персонализиран контакт с клиента. Все повече потребители търсят диалог, разбиране и съдействие за своите потребителски нужди. От хостинг компанията препоръчват на всички търговци да насочат усилия в повишаване доверието към магазините им чрез добро обслужване. Важно е потребителите да са спокойни, че насреща стои реален човек, който може да им помогне.
Друг все по-важен фактор ще става скоростта на зареждане на всеки уеб сайт, от която все повече зависи и класирането му в търсачките, включително и на мобилната му версия. През 2020 г. година потребителите ще очакват от сайтовете да се отварят за по-малко от три секунди и скоростта им ще е от изключително важно значение за дигиталното присъствие на всеки търговец.
Увеличава се влиянието на видео маркетинга и той се превръща във все по-предпочитан начин на комуникация между търговци и потребители. Според различни прогнози, през настоящата година 67% от бизнесите ще си партнират с инфлуенсъри, за да достигнат до повече потребители.
Важна част от маркетинг стратегията на онлайн търговците ще стане чат комуникацията, както и използването на чат ботове. Според прогнозите, чатът ще е част от клиентското обслужване на 71% от бизнесите по света през 2021 година. SSL сертификатите от своя страна ще се наложат като задължителен елемент и едва ли ще има уважавани сайтове, които не разполагат с такъв.
Интернет потреблението през мобилните телефони се развива с изключително бързи темпове, което от своя страна прави оптимизацията на мобилните им версии повече от наложителна.