Председателят на транспортната комисия в Европейския парламент Карима Дели е на мнение, че климатичните цели на Комисията Фон дер Лайен не могат да се смесват с Пакета „Мобилност“.
В ексклузивно интервю по БНР тя заяви, че „ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства „Зелената сделка“, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии”.
„Тогава реално ще можем да говорим за „Зелена сделка“”, коментира тя.
Investor.bg припомня, че Европейската комисия реши, че ще настоява да се направи допълнителна оценка на разпоредбите, според които камионите трябва да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на осем седмици, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции. Целта е да се види как те ще повлияят върху „Зелената сделка“.
Дели обясни, че съпротивата към пакета „Мобилност“ е от пет страни членки на Евросъюза, сред които и България. Тя напомни, че до момента има споразумение между Съвета и Европейския парламент.
„Държа да кажа, че пътят на Пакета „Мобилност“ беше изпъстрен с всякакви препятствия. Нека припомня, че Комисията представи цяла серия от предложения през май 2017 година. Междувременно парламентът гласува по текста шест пъти, разбира се, имаше проблеми и при страните-членки. Но ние стигнахме до споразумение през декември миналата година. Виждате колко време отне всичко и затова смятам, че е крайно време пакет „Мобилност“ да влезе в сила”, убедена е тя.
На въпрос дали при решение на ЕК, че разпоредбата за връщането на камионите е в разрез с целите за климата, обсъждането ще започне от нулата Карима Дели е категорична, че това не се налага.
„Не, защото при валидирането на дадено споразумение важи следната процедура – Комисията предлага, а законодателите, тоест, Европейският парламент и Съветът го потвърждават. Сега е ясно едно – че страните-членки, както и евродепутатите, се споразумяха по текстовете като цяло. Колкото до ЕК, тя трябва да разбере, че е наистина неотложно отново да затвори пакета, за да даде най-сетне точната юридическа рамка на водачите и участниците в бранша”, посочи евродепутатът.
Дели коментира и основния въпрос за връщането на камионите.
„Първо, връщането на празен камион почти не съществува. Ако сте транспортно предприятие и организирате добре бизнеса си, това почти не се случва. Второ, броят на операциите годишно е едва шест. Никой не може да ме накара да повярвам, че съвкупността от тези операции ще повлияе допълнително на въглеродните емисии. Ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства „Зелената сделка“, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии. Тогава реално ще можем да говорим за “Зелена сделка“. В един текст, в който се говори за социални условия и условия на труд на наемните работници, не може да се намесват и въглеродните емисии", смята евродепутатът и допълни, че само пет страни, сред които и България, „яростно се противопоставят на пакета в настоящия му вид”. „А това никак не е малко предвид факта, че те са част от 27-те - явно ще останем толкова в края на януари сред оттеглянето на Великобритания”, посочи тя.
Карима Дели съобщи, че на този етап трябва да се изчака решението в петък от последното заседание на Съвета, който ще валидира споразумението. На следващия етап се очаква сделката да се потвърди от транспортната комисия в Европейския парламент в края на януари.
По думите на евродепутата несъгласните страни, сред които и България, имат право да внесат колективен иск по пакета в Съда на ЕС. „Но трябва да се има предвид, че решенията на съда отнемат време, а ние не разполагаме с време, за да оставим празно едно юридическо пространство за условията на труд и сигурността на пътя", заяви Карима.