IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

„Соф кънект“ очаква да подпише договора за летище София към средата на 2020

Броят на служителите на столичното летище ще бъде запазен и вече се работи по план за обучаването им

08:17 | 18.12.19 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

От регионално летище в Германия до първия петзвезден аеропорт в Европа

През 1992 г. летище Мюнхен е малък регионален аеропорт, а днес е второто по големина летище в Германия след това във Франкфурт и на осмо място в Европа. То е изцяло държавно, като дяловете са разпределени между провинция Бавария (51%), Федерална република Германия (26%) и главния град на провинцията - Мюнхен (23%). 

Летището се състои от два големи терминала и един сателитен, завършен през 2016 г. То оперира Терминал 2 в партньорство с германския национален авиопревозвач Lufthansa, което е единствено по рода си на пазара. „Освен това работим с компании от Близкия изток – Emirates извършва три излитащи и кацащи полета всеки ден, равняващи се на близо 3000 места. Възползваме се и от факта, че Дубай също се нуждае от свързване с Мюнхен за полети до далечни точки на света. Понякога трябва да бъдем достатъчно умни не да се конкурираме с останалите летища, а да се позиционираме така, че основните ни пътници в Германия и на съседните пазари да имат достъп до подобни по-далечни маршрути“, отбеляза Ди Лорето.

В момента от летището в Мюнхен излитат самолети до над 200 дестинации в света. „Това, разбира се, не се постига за един ден, зад този успех стоят много хора, необходими са преди всичко добри експерти в авиационния маркетинг, които познават точните хора в същия отдел на авиокомпаниите. Необходимо е да имаме много честно и равнопоставено отношение към авиокомпаниите, да разберем от какво се нуждаят и въз основа на това да вземаме решения“, допълни той.

За последните 27 години трафикът на германското летище е нараснал четири пъти и то е едно от най-добре свързаните в света, отбеляза д-р Ралф Гафал, управляващ директор на летище Мюнхен. Очаква се общите инвестиции в развитието на летището от 1992 г. до 2030 г. да достигнат 3,5 млрд. евро. „Искаме хората не просто да пътуват, а да имат специални преживявания на летището. Затова, наред с инфраструктурата, развиваме и доста търговски дейности в и около аеропорта, които са от полза за местните жители, за посетителите и за пътниците“, каза Гафал.

Тези усилия превръщат летище Мюнхен в първия петзвезден аеропорт в Европа. През последните 13 години то е избирано 11 пъти от пътниците за най-добро летище на Стария континент. 

В момента през летището преминават 46,3 млн. пътници, а очакванията са догодина те да достигнат 51 млн. Общо 550 компании осъществяват дейност в кампуса му, а общият брой на служителите в тях е 35 хил. души. Близо десет хиляди от тях са наети само от оператора на летището. Гафал отбеляза, че 106 авиокомпании извършват полети към и от летище Мюнхен до 264 дестинации в 74 страни в света.

Приходите на аеропорта възлизат на 1,5 млрд. евро и са почти равномерно разпределени между авиационни и неавиационни дейности (54% на 46%). В първата категория влизат таксите на авиокомпаниите за кацане, билетите на пътниците и таксите за обработка на товари, а във втората - пазаруване, продажба на храни и напитки, паркинг и други видове услуги за потребителите. Нетната печалба на летището е 150 млн. евро

Наред с трите терминала кампусът му включва също голям парк за иновации. Плановете са той да бъде използван за разработването на нови продукти и услуги, предназначени не само за авиацията, а и за други видове бизнес. „Искаме да привлечем компании като Siemens и SAP, които да разработват съвместно нови продукти, и след това летище Мюнхен да бъде използвано като тестова база, за да се установи дали те наистина отговарят на нуждите на клиентите. Всеки ден през летището преминават хиляди пътници от различни страни, с различни вкусове, така че те биха могли да дадат добра обратна връзка на компаниите за новите им продукти“, каза Гафал. Той допълни, че има планове за създаване на подобен център и в София, в който компании в града и околностите му да могат да работят в партньорство помежду си за разработване на иновативни продукти.

Летище Мюнхен е първото в света, което разполага с екип, работещ активно за установяване на връзки с авиокомпании и привличането им към аеропорта. „В София също има много възможности за туризъм и бизнес пътувания, които можем да предложим на авиокомпаниите, за да развием нови маршрути и да подобрим свързаността на летището“, отбеляза Гафал.

Операторът на летище Мюнхен разполага със 17 дъщерни дружества, които му носят приходи, включително за обслужване на самолетите и на пътниците, за обработка на товари, хотелски услуги, кетъринг, управление на търговски обекти, паркинг услуги. Две от дъщерните компании оперират половината от магазините на летището и 75% от заведенията за хранене. „Търговията е много важен сектор за всяко летище, тъй като създава не само работни места и нови възможности, а и усещане за място и преживявания. Имаме много идеи как можем да подобрим тази страна на летище София, особено магазините и заведенията за храни и напитки“, посочи Гафал.

Важна роля за подобряването на преживяванията на пътниците на летището има и намаляването на времето за чакане. Аеропортът в Мюнхен разполага с автоматичен паспортен контрол на Терминал 2, който сега се разширява за всички биометрични паспорти в света. Въведени са и нови по-бързи начини на проверка за сигурност, които не изискват пътниците да вадят техниката и течностите от багажа си. „Това е добър опит и искаме да пренесем тези начини за проверяване на багажа и в София“, каза Гафал.

Последна актуализация: 13:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 10
michaelis20
преди 4 години
самолетите ше са ви празни Тъпанастори, лани летех ама са нема начин да не се дигнем да летим у 3 та да фръкнем у 6 .... Ше го духхате да го евва ем ако искате аз ?? Не стига че ше са на половина ами и 30% ше вземе африканската колония Буллгаристанияя, като преди бяха пълни и колонията прибираше 100% ..... Персонала разбира се ше бъде намален кат паднат полетите и аре чал. Златен клас вирей, проссс народ живей .... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още