IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Българските продукти са над 67% от основните категории храни в търговските вериги

За една година от земеделските стопани са изкупени повече от 111 хиляди тона плодове и зеленчуци

13:40 | 10.12.19 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Повече от 67% от асортимента в основните хранителни категории в супермаркетите Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET се състои от български продукти. Този дял е най-висок при месните продукти – 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%.

Това показват данните от анкета за работа с български производители, направена от 1 ноември 2018 година до 30 октомври 2019 г. В нея участваха членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) "Билла България”, "Кауфланд България”, "Лидл България” и “Максима България”.

Тези четири компании са сред най-големите търговци на дребно в страната с общ пазарен дял от над 30% в сектора на търговията с бързооборотни стоки, които притежават повече от 360 магазина в цяла България, съобщи Сдружението за модерна търговия.

През последната година четири от най-големите търговски вериги в страната са изкупили повече от 111 хиляди тона плодове и зеленчуци от български производители. Сред тях са над 15 хиляди тона ябълки, почти 28 хиляди тона картофи, повече от 5 милиона броя листни зеленчуци, близо 27 хиляди тона дини и пъпеши и над 10 хиляди тона домати.

Всяка от четирите вериги работи с между 120 и 200 български производители и помага за развитието на техния бизнес. В компаниите се произвежда и почти 40% от продуктите под собствени марки на ритейлърите.

Според експерти от веригите, българските производители могат да работят успешно с големите търговски компании, ако покриват няколко важни условия. Сред тях са да предлагат продукти с постоянно високо качество и по международните стандарти и да могат да доставят договорените количества в срок и с подходяща опаковка.

Покриването на тези критерии може да отвори и вратите към външни пазари, което са постигнали повече от 45 български компании. Благодарение на партньорството си с търговските вериги, те успешно реализират продукцията си в чужбина.

76% от месните продукти в са български

Според резултатите от проучването на СМТ, 76% от стоките в категория „Месо и месни продукти“ в четирите вериги са произведени в България. В категория „Хляб и хлебни продукти“ 73% от асортимента е доставян от български хлебопроизводители. Те предлагат не само различни видове хляб, но и заготовки за печене на хлебни изделия на място в магазините.

Много голям е делът на българските продукти и в категория „Млечни продукти“ – 64%. Така търговците на дребно отговарят на търсенето на хората, които, според редица проучвания, предпочитат родни мляко, сирене и кашкавал.

Данните от анкетата показват, че 57% от плодовете и зеленчуците в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET са отгледани в България. В тази категория трябва да се отчете факта, че поради географското разположение на страната, в България се произвежда само една част от плодовете и зеленчуците, които хората харесват и биха искали да закупят. Затова и малко над 40% от асортимента са продукти като банани, ананаси и портокали. В същото време в някои вериги, вече може да се намери киви с произход България, а доскоро този плод беше 100% вносен.

Четирите вериги са изкупили над 111 хиляди тона български плодове и зеленчуци. Според анкетата на СМТ, четирите компании са продали повече от 15 хиляди тона ябълки, което възлиза на около 30% от производството. Подобна е картината и по отношение на производството на картофи. Данните на аграрното министерство показват, че през последната година са произведени 147 хиляди тона, а според резултатите от анкетата почти 20% са реализирани само от четири компании.

Всяка верига работи с между 120 и 200 български доставчици на храни

Анкетата на Сдружението за модерна търговия показва, че всяка от четирите вериги работи с между 120 и 200 български производители, които им доставят хранителни стоки от собствените си марки и произвеждат продукти за брандовете на ритейлърите.

Почти 40% от собствените марки на веригите се произвеждат в България

Резултатите от анкетата показват, че 38% от продуктите от собствените марки на участниците в четирите основни хранителни категории се произвеждат в България. Най-голям дял е в категорията „Месо и месни продукти“ – 63,5%, а при „Хляб и хлебни изделия“ цифрата е 56%.

През последната година над 45 български компании развиха бизнеса си и излязоха на международни пазари, благодарение на партньорството си с търговските вериги. Това стана възможно чрез производството на собствени брандове на търговците на дребно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

7
rate up comment 3 rate down comment 0
ivanrog
преди 4 години
Къде откриха 100те това пилешко със салмонела?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 2
ivanrog
преди 4 години
Явно не познавате данните и ги четете както ви е удобно! Хайде сега излесте от "политическото" и минете към реалността, която за ваше съжаление я познавам доста добре. Ако направите скромно сравнение между консумацията на месо, дейността на кланиците и произведеното в България месо, ще разберете, че що се отнася до свинско, то покрива не повече от 50% от потреблението, при пилешкото е близко до 100%, въпреки, че там сме и износител, за телешкото нямаме и да го споменаваме, че производството е минимално. При млякото също не можем да задоволим вътрешното потребление.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 1
Onia
преди 4 години
Иване, дай ми поне един пример на такъв продукт от месо. Апропо, ако българските месопроизводители ползват вносни меса, това не е отговорност на търговските вериги.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 1
zelka007
преди 4 години
като коментираме цифри не е зле да се позоваваме и на реални данни ... :https://***.mzh.government.bg/media/filer_public/2018/07/12/ra345-publication-redmeat2017.pdfhttps://***.mzh.government.bg/media/filer_public/2019/04/22/ra357_publicationvegetables2018.pdfот атака не ви ли дават някаква база в/у която да коментирате или ще си пишем общи приказки ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 11 rate down comment 1
terziеv
преди 4 години
Пълни глупости. То и половината кафе, което се продава се води "българско". "Български" са и саламите и кашкавалите, които се правят със 100% вносно месо и мляко. Колониите са за суровини и за да си продаваш ***. Ние суровини почти нямаме.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 13
lyusien
преди 4 години
Какво по вече искат българските фермери и търговци Защо постоянно плачат ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 14 rate down comment 3
ivanrog
преди 4 години
"Този дял е най-висок при месните продукти 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%."Тези данни са манипулативни! 1во сигурно 76% от месните продукти са от България, но реално в голямата си част или са само опаковани в България или са изготвени с вносни меса. Същото важи и за млечните продукти и плодовете и зеленчуците. Тук е съществено също така и какво точно се измерва - % от артикули, от количества или пък от стойност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още