Успяват ли компаниите да се възползват максимално от наличието на големи бази данни или доброволно предоставят достъпа до тях на хакери? Това е един от най-важните въпроси, които си задават хората.
Използването и ефективното прилагане на големите бази данни в България има още много голямо поле за развитие, тъй като технологиите тук все още са консервативни и е нужен по-добър анализ, систематизиране и използване в различни сфери, включително и финансовата, посочиха участниците в четвъртия панел на Investor Finance Forum „Технологиите, които променят финансовите услуги“.
Предприятията в страната все още използват големите бази данни, за да намерят начин да разраснат бизнесите си и да си набавят нови клиенти. Но участниците в дискусията се обединиха около идеята, че анализирането на големи обеми от данни трябва да бъде използвано за предоставяне на клиентите на услуга, която със своята полезност да надхвърля плащаната от тях цена.
Участниците обсъдиха и използването на отворените API (приложните програмни интерфейси - бел. авт.). Цветомир Досков, изпълнителен директор на Сирма Бизнес Консултинг, изрази мнение, че технологията трябва да бъде наречена „публично“ API.
Според панелистите занапред финансовите институции ще събират информация за своите клиенти по т.нар. от тях хибриден начин, съчетавайки традиционните методи за събиране на данни с отворените API.
Според участниците в дискусията API могат да се използват за улесняване на отвореното банкиране. С увеличаване на мобилността на населението все повече потребители започват да държат сметки в различни банки по света, като API предоставя на банките успокоението от постоянния достъп до информация и по-лесното изграждане на рискови профили.
В края на дискусията участниците изразиха очакване, че скоро банките ще започнат да прибягват до сътрудничество с финтех компании, за да предоставят възможно най-добрите услуги на своите клиенти, както и да разширят клиентската си маса, предоставяйки по-бързи и удобни услуги.