Действащата в момента застраховката "Отговорност на туроператора" с разписаните по закон застрахователни лимити изпълнява напълно функцията си и осигурява адекватна защита на туристите, ползващи пакетни пътувания. Това заявиха от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) по повод намерението на Министерството на туризма да обсъжда увеличаване на минималния лимит на задължителната застраховка.
Според Асоциацията основният стимул на ведомството да инициира промени е големият брой туроператори, които са застраховани на минимален лимит на застраховка - 1154 по данни на министерството.
Припомняме, че министърът на туризма Николина Ангелкова обяви създаването на работна група, за да се обсъди увеличаване на минималния лимит на задължителната застраховка. Идеята е да се предложат текстове за законодателна промяна, за да се гарантират интересите на туристите, каза министърът.
Данните на Министерството на туризма показват, че от общо 3430 регистрирани туроператори и турагенти у нас 1154 са с минимална застраховка от 25 хил. лв. и само 18 са с над 1,4 млн. лв. Според министъра тези граници не биха могли да удовлетворят претенциите на клиентите.
Според Асоциацията на туроператорите обаче министерството не е направило достатъчно задълбочен анализ защо е такъв броят на застраховките на минимален лимит. Причината е, че голяма част от тези туроператори работят в областта на входящия туризъм - те не продават пакети на крайни клиенти и няма необходимост от сключване на застраховка "отговорност на туроператора", която е насочена единствено в полза на потребителя. От организацията припомниха, че именно тези туроператори генерират приходите от туризъм в България и броя туристи, които всяка година нарастват. Мярката би била удар по този бизнес, заявиха от АБТТА.
Наред с това от Асоциацията посочват, че българският потребител е много добре защитен. Според нашето законодателството ние застраховаме от порядъка на 50 на сто от оборота, генериран от туристическите пакети, докато в останалите европейски страни нормално се застраховат между 10 и 30% от този оборот. От организацията смятат, че е нужно вниманиетона администрацията да се насочи върху контрола и мониторинга на декларираните обороти, тъй като застрахователните прагове се определят на база деклариран оборот и застрахователите би трябвало да осигурят по-сериозен контрол.
Системата функционира добре, показа го и случаят с фалита на Астрал холидейс, защото всички бяха обезщетени. Администрацията трябва да се фокусира върху друг проблем – за неравнопоставеността при защитата на потребителите по отношение на туристическите пакети и авиационните услуги, защото при фалит на авиокомпания потребителят не е защитен за сумите, които е платил. А имаше няколко такива фалита в последно време, посочиха от организацията.
„Ако трябва да работим за по-добра осигуреност, да се фокусираме върху системи за ползване на единични услуги и засилване на контрола при деклариране на оборотите от туристически пакети“, обобщи позицията на Асоциацията.
От АБТТА обърнаха внимание и на друг аспект от застраховката "Отговорност на туроператора". Според туроператорите не са проблем праговете, а моментът на задействане на застраховката. В законодателството не е много детайлизирано каква точно е тази застраховка - за фалит или за неплатежоспособност, и това трябва да се изчисти в законодателството, да се детайлизира моментът на задействане на тази застраховка.
Всеки трябва да носи своята отговорност - контролните органи и застрахователите, смятат от организацията.
Представителите на АБТТА застъпиха и тезата, че ако се тръгне към нормативни промени, те да бъдат в посока доближаване на функциите на застрахователя с тези на гаранционния фонд. Той цитира данни, според които в България над 3000 са регистрираните туроператори и турагенти, като те внасят всяка година 10 - 14 млн. лева приходи към застрахователите. От 2011 г. досега застрахователите са прибрали над 80 млн. лева, а изплатените суми са максимум 5 млн. лева, изчисляват от Асоциацията. При такива приходи на застрахователите, ние не можем да намерим начин, по който потребителят да бъде защитен на сто процента, както това става чрез гаранционен фонд, коментираха специалистите.
преди 4 години Не съм съгласен.Ако лимите им бяха достатъчни и се правеше на база оборота от предходната година,то аз нямаше да получа само 20 % от застрахователя на фалиралата София Тур!За да съм обезщетен само с една пета от заплатената от мен туристическа услуга за мен означава,че има голям проблем не само в достоверността на оборотите,а и в контрола на съответстията на застрахователните полици и лимити.Ако си проектант или строител,то професионалната си отговорност я правиш за всеки обект и ако той не е изписан в полицата ти ,то тя няма покритие за него.Тук с груповите пътувания може да се направи нещо сходно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар