Пакетът "Мобилност" не успя да стигне до дневния ред на текущата сесия на Европейския парламент (ЕП) в Страсбург.
Въпреки че документът бе обсъден в Комисията по транспорт и бяха събрани подписи да бъде включен в текущите дебати, до разискването му в пленарна зала така и не се стигна, тъй като не се събраха достатъчно гласове (не достигнаха 120 гласа).
По текста има предложения, както от група на европейските консерватори, така и от българските евродепутати Петър Витанов и Андрей Новаков, с което се настоява рестрикциите в пакета "Мобилност", които засягат най-много българските и румънските шофьори, да бъдат изтеглени. Според приетите на първо четене текстове шофьорите на тирове трябва да почиват извън кабината на камиона, да се връщат на всеки четири седмици в България, а размерът на командировъчните да бъде според държавата, в която са изпратени.
Пред Investor.bg Новаков, който е избран от квотата на ГЕРБ и евродепутат в групата на Европейската народна партия (ЕНП), коментира, че ситуацията е поредното доказателство, че липсва амбицията да бъдат чути всички гледни точки.
„Навлизаме в нов етап. Приветствам новата и смекчена позиция на българските превозвачи, която позволява да бъдем по-гъвкави. До момента позицията им беше или всичко, или нищо, а това не даваше възможност да договорим поне част от техните изисквания. Оптимист съм за предстоящите триалози. Към момента застоят по решаването на казуса действа в наша полза, тъй като нашите шофьори работят по правилата, които действат в момента. По-важният въпрос е не кога ще приключи сагата, а да приключи добре за България“, каза Новаков.
Наскоро премиерът Бойко Борисов съобщи още, че България и още пет държави - Литва, Латвия, Полша, Румъния и Унгария, са изпратили писмо до ЕП и ЕК по отношение на Пакета "Мобилност", като целта е той да бъде преразгледан. Според текста на писмото е необходима задълбочена дискусия, която взима предвид националните специфики на всички държави членки, включително на тези, които се намират на външните граници на ЕС.
Не е тайна, че от месеци ЕП се опитва неуспешно да блокира придвижването на спорния пакет с мотива, че няма достатъчно данни и оценка на въздействието. Триалозите по обсъждането му започват на 1 ноември. Дебатът ще се води от Финландското председателство, а ЕК е по-скоро модератор в обсъждането. Водещо ще бъде решението на Съвета. ЕП ще бъде представен от докладчиците по темата.
Българският транспортен министър Росен Желязков коментира преди дни, че страната ни разчита много на подкрепа от „зелените” в Европейския парламент, защото честото връщане на камиони от единия до другия край на Европа е твърде вредно за околната среда. Той изрази надежда, че заедно с другите страни от Източна Европа, които също са ощетени от сегашния вариант на пакета „Мобилност”, ще бъде защитен интереса на българския бизнес.
На този етап никой не се наема да прогнозира докога ще продължи сагата със спорния пакет и как ще се намери компромисно решение, но шансът да настъпи обрат в обсъждането е именно по време на триалозите, тъй като институционалните преговори са единственият период, в който се изменят текстовете.
Според проучване на KPMG-България на тема "Българският тежкотоварен, поръчано от Съюза на международните превозвачи в България, в настоящия момент са регистрирани около 12 700 компании, които предоставят международен сухопътен товарен транспорт. Над 75% от тях са компании, които оперират с 5 камиона. Според данните приблизителният брой на служителите, заети в сектора, е 42 500 души. Средното им възнаграждение е около 1 750 евро. Към 2018 г. има 25 800 камиона, които оперират в Европа и които представят международен товарен сухопътен транспорт.
В периода 2016-2018 г. направените инвестици за страната от международен товарен сухопътен транспорт са около 1 млрд. и половина евро. Само този сектор през 2018 г. допринася с 6% от БВП на България.
преди 5 години Отдавна съм на мнение че трябва дебатът за работните заплати и условията на труд за секторите в блока(ЕС), да се води на базата на международни срещи на синдикални организации(Trade Unions). Ако няма разбирателство между синдикатите и бизнеса, тогава вече е наложително държавна намеса. Директната намеса на ЕС ми се вижда краен micromanagement. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ще има нов сблъсък с английските лордове , дето все гласували срещу България . Добре , че никой не се противопостави на оставането им . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години И ако е възможно да ги принудят да не бъркат в тахографите. Така шофьорите карат повече часове и стават опасни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Българския камион стана нарицателно, като българския чадър. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ще, на Върба в петък! Като се знае чий е бизнесът с камионите... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Мисля, че българската страна е добре да предложи като решение за илизане от ситуацията е да накара превозвачите да осигуряват шофьорите на реалните им доходи - Заплата плюс командировъчни. Положително ще е и за държавата и за шофьорите и за фирмите, вместо да ги карата да се връщат в страната с камиона! отговор Сигнализирай за неуместен коментар