Общо 53% от всички курсове на българските международни тежкотоварни превозвачи ще бъдат празни, без товари и без приходи за компаниите, а 14 хил. от пряко засегнатите в сектора ще си загубят работата. Това ще се случи, ако бъде приет пакетът Мобилност 1, без да е уважена позицията на България по него, стана ясно на пресконференция с участието на министъра на транспорта Росен Желязков и бизнеса.
На пресконференцията бяха представени резултатите от направеното проучване на тема "Българският тежкотоварен сектор", възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на Пакета Мобилност 1 върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.
Проучването има значение за представяне на пазарите в България и последиците от прилагането на новия Мобилен пакет, уточни министър Желязков. Категорични сме по отношение на връщането на превозните средства в държавата на регистрация и възможността да се ползва седмичната почивка на охраняем паркинг в превозното средство, посочи министърът, цитиран от БТА.
Цветан Алексиев от фирмата, провела социологическото проучване, уточни, че за него са използвани собствено проучване и публично достъпна информация, както и специализирани източници и анализи.
Около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75% от тях са с до 5 камиона, т.е. малки фирми. Заетите в сектора са 42 500 с около 1 750 евро средна заплата, сочи анализът.
Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 години, за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 години, посочиха анализаторите. Средната възраст на тежкотоварния автопарк общо за страната е 6 години, а около 1,5 млрд. евро са направените инвестиции, показва проучването. Общо 6% от БВП и 2,8 млрд. евро е пазарният дял от сектора за международен автомобилен транспорт.
Основният проблем, ако бъде прието задължителното връщане в държавата на всеки 4 месеца на тежкотоварните камиони, е че то ще обхване около 53% от всички задължителни курсове от и за България, които ще бъдат празни, без да генерират печалби за компаниите. От пропуснати приходи загубите ще бъдат 0,5 млрд. евро. Ще се увеличат и въглеродните емисии, като 1% от техния дял ще е за сметка на българските автомобили.
Словакия, Чехия, Холандия, Португалия, Естония са страните, от които ще търсим подкрепа и съдействие по отношение Мобилен пакет 1. Важното е да нямаме разколебаване в подхода като правителство и да сме единни с групата на единомишлениците, посочи министър Желязков.
Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи посочи, че 850-те млн.евро очаквани загуби за българските превозвачи ще са същите и за другите източноевропейски държави. "Ние не сме против Мобилен пакет 1, а за равнопоставеност между отделните превозвачи в ЕС. За целта ще търсим конструктивен диалог и онова златно сечение, което устройва и българските, и холандските превозвачи", коментира Арабаджиев.
Около 40 млн. евро ще бъдат административните разходи през 2023 г.за оформяне на различните процедури и унифициране на процеса за българските превозвачи. Много са и неяснотите по правоприлагането, смята още Росен Желязков.
Припомняме, че в края на септември транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по Пакет Мобилност със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано тя отхвърли предложението той да бъде изтеглен.
През април Европейският парламент одобри промените, които отхвърлят българските превозвачи.
преди 5 години Жалко е за хората, залъгват ги с 2000-2500лв заплати. Осигуряват ги на мизерни пари, а не мислят за пенсия. Докато в немска фирма ще получават същите та и повече само, че в Евро, условия и осигуровки достойни за труда си, спокойни и осигурени старини с висока пенсия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Хареса ми коментара ти. Има доста истина в него. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Много точно казано. Регистрират фирма в България, а основно работят в западната Европа, камионите и шофьорите не се връщат с месеци. Плащат мин данъци, осигуряват шофьорите на мин заплата за длъжността. Дават и на ръка 2000лв. Укриват курсове и доходи. И прибират огромна печалба. Това е не лоялна конкуренция. Да рег. Фирма в Германия да видят как се плащат заплати, осигуровки и данъци там. За това са и хилядите фирми с 5 камиона. Масово шофиорите са пияници и комарждии, цял живот международен шофьор, испил и изиграл парите, жена му го зарязала ( кой ще го търпи, хем пари няма, хем не се прибира). Пенсионира се - минимална пенсия, зъбите не може си оправи.... Жалката истина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Какво му е лошото? Ако въртят курсове основно в Германия, значи да си регистрират фирмите там и да работят при същите условия като тамошните превозвачи. Така е най-чисто, няма нелоялна конкуренция и всички са доволни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години А не се ли замисли, че ако се регистрират всички фирми примерно в Германия ще се плащат данъците там по регистрация, всички шофьори със семействата си ще емигрират от България и по този начин ще се обезлюдим още повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Няма такава опасност. Който иска да вози надалече в странство, просто ще си регистрира фирмата там, както е нормално, и ще води дейността си според порядките на мястото където работи. Това е нормалното, а не тук да регистрират, а да търмъчат тамошния пазар в условията на нелоялна конкуренция, защото тук данъците и заплатите са символични. Дано скоро да се приеме пакета мобилност и да се спре с нелоялната конкуренция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар