IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

„Соф кънект“: Искаме да създадем авиационен клъстер в София

Консорциумът очаква изборът му за концесионер на столичното летище да бъде потвърден от КЗК

08:20 | 03.10.19 г. 8
<p>
	Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Превръщането на летище София в аеропорт от световна класа с водеща позиция в региона. Това е амбициозната цел, която си поставя френско-германският консорциум „Соф кънект“, който през юли беше избран за концесионер на столичното летище за срок от 35 години. Планът предвижда то да заема централно място в клъстер, който ще включва и други дейности, допринасящи за икономическото развитие на София и на България като цяло, казва Щефан Верман, говорител на „Соф кънект“.

Консорциумът обединява френския фонд Meridiam, специализиран в развитието на инфраструктурни проекти, австрийската строителна компания Strabag и оператора на летището в Мюнхен – „Флугхафен Мюнхен“. Meridiam има дял от 99% в обединението, а Strabag притежава останалия 1%. Летището в Мюнхен не е акционер в консорциума, но има договор с българското министерство на транспорта, гарантиращ, че ще осигурява ресурси, ноу-хау и всичко необходимо за оперирането на летище София, обяснява Верман пред Investor.bg.

Според Гив Сардари, инвестиционен директор в Meridiam, заложените критерии при избора на концесионер не са задължавали летищния оператор да инвестира в консорциума. „Едно от изискванията за спечелване на концесията на летище София беше победителят да плати авансово на държавата минимум 281 млн. евро (550 млн. лв.) и да заделя част от приходите си за годишно концесионно възнаграждение. Подобен размер на авансовото плащане е огромен за повечето летищни оператори, затова те често обединяват усилията си с фондове като нашия, за да изпълнят критериите на концесионната процедура и да наберат финансиране. Такъв беше случаят и при някои от нашите конкуренти за концесията на летище София“, обяснява Сардари. Верман е категоричен, че няма риск летище Мюнхен да се оттегли след време от концесията на столичния аеропорт, защото това би означавало да наруши договора си с министерството на транспорта и така да навреди на високата си репутация в Германия и Европа. 

Изпълнител на планираните строителни дейности ще бъде австрийската компания Strabag, която е избрана от Meridiam заради големия й опит в строителния сектор включително в България. Компанията обаче имаше редица проблеми при изграждането на Терминал 2. „Възможно е при осъществяването на големи проекти някои от дейностите да се окажат предизвикателни, но това предоставя опит за по-добро изпълнение в бъдеще“, отбелязват представителите на Meridiam.

Френският фонд, който е създаден преди 15 години в Париж, изгражда, развива, финансира и оперира 71 инфраструктурни проекта в 23 страни в Европа, Северна Америка и Африка. Той управлява активи на стойност 7 млрд. евро и заедно с партньорите си е инвестирал в проектите над 55 млрд. евро. Един от най-големите му проекти е преустройството на централния терминал на летище „Ла Гуардия“ в Ню Йорк, което понастоящем обслужва 15 млн. пътници на година. Новият терминал ще включва 35 гейта, пешеходни мостове, нови магазини и ресторанти. Инвестицията в проекта е 63 млн. долара. Meridiam има също 25-годишна концесия за най-голямото летище в Йордания, „Кралица Алия“, и развива проект за летище в Мадагаскар.

Сред другите значими инфраструктурни проекти на фонда са високоскоростната железница Тур-Бордо във Франция на стойност 7,8 млрд. евро, магистрали в американските щати Тексас и Вирджиния на стойност съответно 2,6 и 3,5 млрд. долара, две магистрали в Германия на стойност 315 и 438 млн. евро.

Сред инвеститорите в европейската платформа на Meridiam са пенсионни фондове, застрахователни или инвестиционни компании и международни компании от Европа, Азия и САЩ. Консорциумът съобщи, че две трети от средствата ще бъдат осигурени с външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, а останалата една трета ще бъде обезпечена от собствени ресурси.

„Ние влизаме в даден проект много рано и работим дългосрочно. Не сме продали нито един от проектите, които развиваме, и не планираме да го направим. Обикновено оперираме инфраструктурни проекти между 25 и 50 години, като в почти всички правителствата и обществото са наш партньор. Това ще важи и за проекта за летище София“, казва Щефан Верман.

Нови маршрути – Близкия изток и Азия на фокус

Стратегията на Meridiam за развитието на столичното летище включва четири основни елемента – подобряване на преживяванията на пътниците, на първо време чрез преустройство на Терминал 1 и Терминал 2, стимулиране на растежа чрез привличане на нови авиокомпании и развиване на нови маршрути на кратки и дълги разстояния, обучение на служителите на летището в академията на летище Мюнхен и придържане към високи екологични стандарти. Летище Летище

Изглед от бъдещия Терминал 3 на летище София. Снимка: Meridiam

Засега представителите на Meridiam се въздържат да посочат конкретни нови дестинации, но според Гив Сардари един от районите, които подлежат на допълнително развитие, е Близкият изток. „В миналото България беше привлекателна за полети до региона, а сега други летища на Балканите се използват като хъбове за тези полети и смятаме, че можем да подобрим развитието в тази насока. Освен това България е разположена на кръстопът между Европа и Азия, така че можем да обмислим развитие на маршрути в тази посока“, отбелязва той.

Последна актуализация: 10:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 0 rate down comment 0
vezna
преди 5 години
Много хвалебствена статия, чист ПР. Явно Дерипаска добре плаща да му се лъска имиджа на затъналата в помия фирма Щрабаг. Я, отворете някоя европейска медия и прочетете какви злоупотреби са правили и как са изгонени от много държави и имат забрана да работят там, а тук им даваме най-важното летище!!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 3
Mavi Goz
преди 5 години
И още нещо: един самолет започва от двигателя. В България никой и никога не е измислил и създал работещ ДВГ, с едно изключение - пак в Ловеч, но вече ДВГ за мотоциклет - 250 и 50 куб. см. Чертежите на първия, злите езици казват, че били пак нещо по линия на съвецката окупация... ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 2
Mavi Goz
преди 5 години
Винаги съм казвал, че си човек от некъв измислен свят - умиргъш да приемаш желаното за действително. Не съм сигурен некога бил ли си навънка, некъде, дето нещата се случват физически и се правят от живи хора... Това не те прави лош, затова и имам друго отношение към тебе, за разлика от откровени бо клуци като писалия преди тебе #4. Ако беше живял по мое време, щеше да верваш в идеали и да си партиен активист - имаше и такива, които верваха на тезисите на едикойси и с искрен плам ги проповядваха... ;) Аз още тогава бех недоверчив... ;)Повод изобщо да седна да ти обръщам внимание е грозната шитня с Ловеч и руснаците - всъщност, работилницата - забележи - не фабриката, е пренесена от Лазаров от Божурище в Ловеч през 1947 г. по некви българо-югославски псевдопроекти около ДАР-6 ли, 7 ли... се това - предполагам, заради симпатиите между Г. Димитров и Тито, на които идва и закономерния край с *** на единия. Демек - ловчанлии виждат самолет доста след като руснаците вече са се изнесли от България... И хуу, че не са си нарезали каруците, че язък за барута покрай самолетите...Иначе - да. В първата половина на 20 век всеки, който е имал свободен хамбар, некой излишен леф и ентусиазъм, е чоплел нещо, хората в тях са конструирали коли, трактори, комбайни, велосипеди, мотоциклети... в т. ч. и самолети. Това - в цял свят. Но думата фабрика или недай Боже завод - това иска доста повече филър в значението. От всички 1000 ужсамолета, които си споменал, не повече от 200 изобщо са летели и от тях не повече от 70 са ставали за нещо на практика. Имат принос единствено в разпалването на младежката краста по летенето - създавали са кадри за истинските самолети. Не, че това е малко, но не е и нещо кой-знае какво...Първите истински самолети, които българската авиация използва, са 24 германски Хейнкел през 1936 г, като впоследствие цялата ни авиация, а в годините до руснаците тя е само военна, се снабдява само от внос - Германия и Полша. Демек - строили сте самолети с хиляди, ама не е ясно къде и какво са работили.А да сравняваш та шаците на Лазаров и Кирил Петков с руските обстреляни Як-ове и Ла-вочкини, които руснаците ни дават още през 1946 г., да не говорим за Ил-2, Ил-10, Ту-2, си е напрао смешно. Цехчето у Ловеч го закриват през 1954 г, щото през 1955 България получава първите си съветски реактивни изтребители МиГ-15, а 10 години след това България има най-могъщите ВВС на Балканите и така изкара до 1989 г. Имаше и доста сериозна гражданска авиация, с която летеше до сичките земни кълбета, имаше карго, имаше селскостопанска... стотици самолети и хеликоптери. После дойдохте вие и опрайхте и авиацията, и индустрията, и селското стопанство, и здравеопазването, и образованието... чекаме секи момент и енергетиката да опрайте... ;)До ВСВ е имало пет държави с истинско самолетостроене - Германия, САЩ, Великобритания Франция и Япония. След ВСВ остават САЩ, СССР, Франция и Великобритания със затихваща активност. А ти си чети пак в уикито на воля... ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 5
zelka007
преди 5 години
чакай да ти цъкна едно плюсче , че нали си момченце ... в България има самолетостроене условно от 1925 до 1954 когато е закрито , въпреки , че има търсене на на ЛАЗ-7 иЛАЗ-7М ... факт ... ликвидират го ! заводите ги преустройват да правят велосипеди и мотоциклети :)))за този период са създадени около 40 прототипа и са произведени около 1000 самолета . малее ли ти това ? искали са и факултета по авиационна техника да закрият , ама са се опънали няколко човека и е останал :))) ... гугълни имената на фабриките дето съм написал , в wiki-то има кратка история за всяка от тях , има прототипите и бройката самолети . нали не мислиш , че индустрията в БГ идва с русияните :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 5
Стоян Петров
преди 5 години
Кой усмърдя сайта на черен хайвер? Mavi Gъz ти ли се уригна? Яжте го тоя черен хайвер вечер ве, преди лягане. Виж сега как вони!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 5
Mavi Goz
преди 5 години
Приятел, ти нема-нема, па току кажеш на магарето чуш!... :lol:Па и сума ти плюсове са инкасирал. Мани, ами щех и аз да ти сложим - за майтапа, щот така ми прозвуча еръпцията ти, ама после се сетих, че ти си винаги сериозен, а и тука има достатъчно такива като тебе, дето ше еякулират само от заметката към руснаците... :lol:Викаш, три самолетостроителни фабрики, а? И бълват самолети, самолети... :lol:
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 12 rate down comment 2
zelka007
преди 5 години
в България е имало 3 (три) самолетостроителни фабрики :държавна аеропланна строителница (ДАР) - в Божурищедържавна самолетна фабрика (ДСФ) - в Ловечкапрони български - в Казанлъкв Ловеч имат поговорка : до '44 летяхме на самолети , после дойдоха руснаците и минахме на каруци ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 0
Ivan N.
преди 5 години
Естествено, че хората ще си наемат външна фирма за строителните дейности :) ако наемат българска, ще им излезе по-скъпо в крайна сметка. Сигурен съм, че, ако австрийска фирма започне да ни строи пътищата, те ще се окажат доста по-здрави и евтини...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още