„Визия за София“ е доста всеобхватен документ, в който има за всекиго по нещо. Представените цели имат доста широка подкрепа сред гражданите и те са извадени от анализи, срещи с фокус групи и проучвания и обхващат широк спектър от проблеми и цели за решаването им. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria архитект Ангел Захариев, управител на "А и А Архитекти".
“Главната задача на една подобна "визия" е да определи няколко основни цели и после с набор от инструменти те да бъдат постигнати. Тепърва предстои и промяна в Общия устройствен план (ОУП) и в нормативната база, които са част от инструментите за постигане на целите на "Визия за София", каза архитектът.
Той посочи, че много пъти е дискутирано, че е нужно отделно проучване за възможностите за застрояване на високи сгради.
"На първо място, това е въздушният трафик – Летище "София" е доста близо до града и съответно има и зони, забранени за високо строителство. Такива зони могат да се заложат в ОУП и да се изясни, че там не може да има високи сгради. Друг аспект е запазването на т.нар. „визуални коридори“ – това са гледките към важни културни, исторически или природни обекти – като например Витоша или "Александър Невски". Друг момент е запазването на традиционни за града силуети и характер на застрояването – ако имаме преобладаваща в центъра на града пет етажна или шест етажна градска структура, защо трябва да се правят 15-етажни сгради там? Това трябва да стане с промяна в ОУП", риторично попита архитектът.
Той отбеляза, че с новия ОУП ще се обезсилят всички стари планове и старите визи за проектиране. “Това е нещо, което се е случвало няколко пъти от 1989 г. насам и според мен е абсолютно редно да се случи отново", смята Захариев.
Той напомни, че има много интереси на различните участници в създаването на достъпна градска среда, но в крайна сметка е важен общият интерес и дългосрочните стратегически цели. Голяма част от тези цели са свързани именно с освобождаване на градско пространство и за озеленяване, за намаляване на вредните емисии във въздуха и за редуциране на времето, прекарано в трафика и повишаване на ефективността на градската икономика. Това неминуемо минава през намаляване на броя на автомобилите и освобождаване на центъра от автомобили.
"Това е неизбежен процес и сме го виждали вече прилаган успешно в много европейски градове", обясни управителят на "А и А Архитекти".
Ангел Захариев предложи "новата градска управа и общински съвет след изборите да повишат данъка за втори автомобил и да въведат платено паркиране в целия град. Това разбира се са непопулярни мерки, но в крайна сметка, как да постигнем целите без тях?"
По думите му монофункционалното планиране, което дели града на зони за спане, работа и отдих, е концепция от началото на ХХ век и въвежда ред, защото изкарва индустрията и замърсяващите производства извън жилищните територии, но в ХХI век това е голям проблем, защото създава голям трафик и недостатъчно използване на публичната инфраструктура.
"Поради липса на инвестиции в бизнес сгради в северозападните квартали като “Надежда”, “Обеля”, част от “Люлин”, те се превръщат в едни квартали-спални, а инвестициите офиси са в югоизточната или южната част на града и така се създава един голям транзитен трафик", посочи той.
Архитектът определи като много сериозен проблем за София, който е структурен, градоустройствения план на столицата, разделена на много жилищни зони, като помежду им има стари индустриални зони, които не са използваеми.
"Има много индустриални територии, които могат да се развият като многофункционални зони", убеден е Ангел Захариев.
Архитектът е категоричен, че в сегашния ОУП нормите за застрояване за доста завишени спрямо нормалното и затова и е налице това презастрояване.
"Параметрите за застрояване трябва драстично да се намалят с новия ОУП. Дори самите инвеститори и строители виждат, че по-трудно продават жилищата си и създават една среда, която е неустойчива във времето. Не е в полза на града и обществото да се създават нови гета", препоръча Ангел Захариев.
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
преди 5 години На мен лично 3 неща не ми харесват в София:- разчистването около кофите;- липсата на големи площи за паркиране на много места, често обикаляш като луд из малките улички;- *** гета, които трябва да се изнесат на други места, но поне по този показател сме доста по-напред от много европейски столици; отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Вменяват ми да чистя общински тротоари, особено зимата, ама винетка за търговски имот е 5 пъти по-скъпа. Малко им се вижда, айде сега цяла София, па що не и по селата наоколо да гледам как обикалят общинските шкембета, да киризят кой си платил рекета. Аман вече, за свещи да ги дават! Данъкът имот е колкото една средна пенсия, ама да разчистят малко около кофите няма кой да се сети. Пари газим, в л-ната ходим! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ей, друго си е софийската аристокрация (за такива с твоето ниво - пояснявам - сарказъм). София към освобождението е била около 20'000 души, измежду тях 6000 турци, 6000 българи, другото - евреи, *** и арменци (без да влагам никакви етно-дискриминационни елементи). Батенберг като дошъл и се чудил конакът дали не е кокошарник. Та наследниците на тези, а също и на перачките от шопските села почвате да обяснявате на новодошлите, кой къде и дали има право да кара кола. *** :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години и после - изходни визи за софиянци. На море само след щателно проучване на семейството, доходи и тнт ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Спасението е да се въведе софийско жителство. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Жеков айде стига подскачай.Колите трябва да се разкарат от центъра.Задължително платено паркиране в центъра драстични цени.Който не докаже паркомясто или гараж никаква кола.Бойчето дето си го избирате и ония брадатите демократи ви направиха метро като слънце.Градския транспорт се подобрява ще се научите да се возите с метро тролей или трамвай.На който не му изнася Перник и околните села ей де са наблизо.Какво е това секи май..мун се качил на кола и се.ре из целия град.Ще се научите да ходите и пеша. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Независимо къде са кварталите и къде са офисите, ако има метро наблизо, то няма никакъв проблем. Въпрос на време е това да се случи. Това с платено паркиране в цяла София е уникална глупост. По-скоро трябва да се направят повече подземни паркинги около метростанциите и евентуално да са по-евтини точно тези паркинги. Може и да не са подземни, но трябва да има определени големи зони, в които да може да се паркира (както е примерно около Руски паметник - там винаги знам, че ще паркирам, независимо кога пътувам в тази посока). Когато има повече паркинги около метро станциите и ако те са с ОК цени, не малко хора НАЙ-накрая смятам, че ще се откажат от пътуването с кола до работа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Maлоумник ! Какво означава втори автомобил ? Втори за семейство ? Ще накаже обикновените хора... Ако не сме женени - как ? Ако имам 2 жилища и на всяко регистрирам МПС -как ? Ако карам 2 "фирмени" коли - как ? Ако регистрирам на баба ми - как ? Tъп пoпyлист ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Maлоумник ! Какво означава втори автомобил ? Втори за семейство ? Ще накаже обикновените хора... Ако не сме женени - как ? Ако имам 2 жилища и на всяко регистрирам МПС -как ? Ако карам 2 "фирмени" коли - как ? Ако регистрирам на баба ми - как ? Tъп пoпyлист ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Така е като с глупави закони събирате цяла България в един град.Сега избора за растеж е нагоре или настрани или и двете заедно.Това е положението :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар